naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Zwarte stern

Kauw

Groene specht

Geen broedsel

Twee jongen bij de ZWARTE STERN!   *   Jonge HAVIK terug op het nest!   *   De jonge STEENUILEN zijn vliegvlug   *   Ook tweede legsel STEENUIL Dongen mislukt...   *   Stuntelig vertrek van de jonge HAVIK

Door Arda van der Lee
BDL vrijwilliger STORK

Zingen zonder stembanden

Arda van der Lee, STORK | donderdag 15 maart 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 112x

Vogels produceren geluiden niet met hun stembanden, maar met behulp van de zogenoemde syrinx. Deze bevindt zich aan het eind van de luchtpijp, waar die zich splitst naar de 2 longen. Enkele families, zoals sommige pinguïns, ooievaars en gieren hebben geen syrinx.
Wim van Nee

Ooievaars maken nauwelijks geluid, afgezien van een zacht sissen dat slechts op korte afstand hoorbaar is. Des te luidruchtiger is het klepperen met de snavel. Hiervoor gooit de ooievaar zijn kop achterover en slaat de twee snavelhelften tegen elkaar. Mannetjes bakenen zo hun territorium af. Als het vrouwtje komt begroet hij haar op dezelfde manier. Bij een paartje ooievaars behoort het klepperen echt tot het begroetingsceremonieel.

Wegwezen

Op het filmpje van 11 maart is ook duideijk te zien en te horen dat het klepperen wordt gebruikt om vreemde ooievaars duidelijk te maken dat zij niets op dit nest te zoeken hebben.