Lepelaar

Kauw

Geen broedsel

Gekraagde roodstaart

Door Tineke Hoekstra

Wie wint het potje armpje worstelen?

Tineke Hoekstra | zaterdag 11 april 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 126x

Het is een stoere vogel met lef en daar hou ik wel van. En met mij de vele volgers van Beleef de Lente. De Nijlgans die het nest van de zeearend heeft gekraakt verzorgt al ruim een week de catering voor de steenmarter. En je kunt er van alles over zeggen, maar dit vrouwtje geeft niet op.

De nijlganzen komen oorspronkelijk uit Afrika en stammen af van siervogels. Je ziet ze steeds meer in het landschap. Toch deden ze pas in 1967 hun intrede als broedvogel. Ze komen vooral voor in het westen en noorden van het land en langs de grote rivieren. De Nijlgans broedt in stedelijk gebied en diep in grote bossen, op gekraakte roofvogelnesten. En daar heb je het al: Het is een kraker 2.0.

En geen zeearend die deze vogel van zijn broedsels vandaan krijgt want ze verdedigen zich ook nog eens fel tegen predatoren of andere indringers. Dus hoe de steenmarter het voor elkaar krijgt om telkens weer haar eieren te verorberen is een raadsel. Maar het vrouwtje legt er gewoon weer een ei bij, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.

Het is als een potje armpje worstelen….en ik zou zeggen blijf het vooral volgen want geen idee wanneer dit ophoudt en we een winnaar kunnen uitroepen.