Lepelaar

Door Anjo Schouten
BDL Webloggen

Uilloze avond

Anjo Schouten | zaterdag 18 juli 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 50x

Meestal ploft er wel eentje even de tak op, helaas, gisterenavond niet. Morgen beter. Waarom steeds rond huis blijven hangen? Daar heb je geen vleugels voor. En dat was tevens even mooi de tijd om de enquête in te vullen. Die heeft u vast ook voorbij zien komen? Tijd om blogs te lezen, clips kijken.

De camera uit het vet

Er staan heel veel mooie blogs op Beleef de Lente. Ik lees ze met plezier. Gisteren die van Christ bij de Vijver. Het wel en niet doen in de buurt van vogels. Ik zat steeds instemmend te knikken. Als ik naar sommige natuurfoto's kijk kan ik zo verdrietig worden. De twitchers, mensen die gaan voor de foto, maar niet altijd iets hebben met de vogel. Er zijn ook andere soortenjagers. Mensen die ergens wandelen en ineens een vogel zien die ze alleen van foto's kennen. Ze zijn te herkennen aan het *klikklik* en dan een bijna vreugde dansje met de kreet "Mijn eerste grote zaagbek!" Dat zijn heus mijn stamgenoten. En hoe leuk is het? Blij zijn dat je voor het eerst een vogelsoort ziet! Natuurlijk schuilt er nu het gevaar dat u me niet meer serieus neemt, maar soms is natuur voor mij een soort cadeau. De reactie kan dan bij een ander of een glimlach of een gefrontste wenkbrauw opleveren. Bij mij werkt een natuurfotogroep als bij een kind een speelgoedcatalogus. Niet zozeer wil ik hebben, maar wil ik zien, ook zonder bewijs. Even dat "oh!"

Spechten

Mooie vogels! En hoe heerlijk is het om in een stil bos of een oud park het geroffel te horen? De grote bonte begint een stadsvogel te worden. In winters aan pindanetjes op dakterrassen. In oude wijken aan de rand van steden zie je ze vaak in de bomen. Een wat zeurderig kukuku, dan even goed turen. De groene specht, ik vind het een jolig juweel. Vooral de mannetjes van deze soort zijn mooie miereneters. U begrijpt, op een dag dat ik geen uiltjes zie kijk ik met een glimlach naar deze mooie vogel. groene specht
Leuk, maar het zijn geen uiltjes.

De schuld van de uiltjes

Poe hee, dat klinkt ernstig! Ha,ha dat is het ook best wel.
Ernstig verslavend. Ik hoop dat er onder u dit jaar ook ten prooi vallen van het-goh zit dat zo met vogels- vraagstuk en dan al wandelend of fietsend ineens denkt: Hee er zit een vogel, wat zou het zijn? Gelukkig heeft de winkel van Vogelbescherming veel nuttige vogelgidsen.
U loopt ergens en ziet rupsen. He bah rupsen, nee dat is steenuilenvoer. U schrikt misschien van de eerste meikever die u ziet? Oh, de witte driehoekjes, hee een meikever! Het beestje heeft een naam en is minder eng.
Des te vaker u rondloopt, des te meer u ziet en geniet.
Camera mee, en dat hoeft geen dure te zijn. Foto maken en dan de sport thuis op te zoeken welk beestje of bloempje het is.
Denk dan eens terug aan de uiltjes, waar het allemaal mee begon.
Ik geef ze al jaren de schuld.