naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Zwarte stern

Groene specht

Kauw

Holenduif

Geen broedsel

Geen broedsel

Jonge ZWARTE STERN is nu vliegvlug!   *   Ook tweede jonge OOIEVAAR maakt eerste vlucht!   *   Jonge OOIEVAAR maakt eerste vlucht!   *   Hoe waardeert u BELEEF DE LENTE? Vul de enquete in!   *   KERKUIL vrouw weer terug in nestkast

Door Johan Arts
BDL vrijwilliger

To eat or not to eat...

Johan Arts | zondag 25 februari 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 164x

Ook de Slechtvalk ontkomt er niet aan: er moet gegeten worden! Waar wij, mensen, op ons gemak dineren gelden er voor vogels, dus óók voor onze Slechtvalken een andere regel: Eten zien - pakken - verwerken - wegwezen. Zo snel mogelijk, de vijand rust niet......Maar hoe gaat dit in zijn werk?

Het spijsverteringskanaal is volledig aangepast aan de specifieke kenmerken van het vogelleven. Vogels moeten de prooi snel kunnen kapotmaken en naar binnen werken. Veel vogels zijn zelf favoriete maaltijden van andere dieren, de natuur heeft ze erop voorbereid dat ze in een minimum van tijd hun eten inwendig kunnen hebben opgeslagen en zodoende snel kunnen vertrekken.

Slechtvalken kennen relatief weinig natuurlijke vijanden, in Nederland is de Oehoe de meest geduchte. Maar ook onze slechtvalk kan ziek worden of gewond raken. Voor de Slechtvalk geldt dus hetzelfde basisprincipe: opletten, plukken, eten en wegwezen.

Het opslagmechanisme van het eten is in het geval van onze gevederde en gevleugelde vrienden de krop!

Zoals eerder aangegeven moeten vogels in het algemeen, maar zeker ook de Slechtvalk in hoog tempo hun prooi consumeren, alvorens zelf ten prooi te vallen aan predatoren. Vogels hebben hier de bovengenoemde opslagmethode voor ontwikkeld. De krop is niet meer dan een verwijding van de slokdarm, een soort zak waarin het voedsel via de slokdarm naar binnen komt. Dit gaat door middel van stelselmatige bewegingen in de slokdarm, ook wel peristaltiek genoemd. De slokdarm van onze Slechtvalk is een heel stuk breder vanwege de grote stukken vlees die er in de eerste instantie doorheen moeten.

Het systeem van de krop is voor elke vogel hetzelfde, echter is het best ontwikkeld bij planten- en zaadeters. Realiseer je eens dat de krop van een duif wel 250 gram aan zaadjes kan bevatten!

Vanuit de krop gaat het eten verder naar de kliermaag (proventriculus) en vervolgens naar de spiermaag. In de spiermaag worden onder andere de braakballen gekneed. In de kliermaag vindt de productie van enzymen plaats, eiwitten die de spijsvertering versnellen door zich aan stoffen uit het voedsel te binden.

Een interessant gegeven is dat onze Slechtvalken vaker steentjes eten. Dit doen ze om het eten in de spiermaag nog kleiner te kunnen maken, ter compensatie van het ontbreken van tanden.