naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Groene specht

Zwarte stern

Kauw

IJsvogel

Geen broedsel

Werk mee aan Beleef de Lente 2019, word vrijwilliger   *   Live beelden staan uit, bekijk de videoclips en blogs!   *   Genoten van Beleef de Lente 2018? Sms BEDANKT naar 4333 en steun ons eenmalig met 3 euro   *   Seizoensfilmpje van de HAVIK staat online   *   Jonge STEENUIL gegrepen door bosuil?

Door Johan Arts
BDL vrijwilliger

Struggle for territory

Johan Arts | zaterdag 24 maart 2018 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 286x

Het is onrustig in de Mortel. Gisteren werden er weer aanvallen uitgevoerd door mogelijke indringers. De strijd om het territorium lijkt nog niet ten einde....

Vechten op leven en dood, het doen van een complete staatsgreep, we hebben het allemaal op de voet kunnen volgen in de Mortel.

Territoriaal ingesteld als onze Falco Peregrinus is, komen pogingen tot overname van een nestplaats dan ook regelmatig voor. Voorafgegaan door intimiderende poses (buigen, naar de indringer toestappen en vocaal waarschuwen) zal er een aanval worden ingezet om deze te verjagen. Doorgaans zullen man en vrouw beiden achter een indringer in het broedgebied aan gaan, echter bij de grotere vechtpartijen zijn het vooral de vrouwtjes die de strijd aangaan, onder het afwachtende en toeziende oog van de mannetjes. Verliest het vrouwtje de strijd, dan kent het mannetje dus geen rouwperiode, maar zal verder gaan met de winnares van het gevecht. Zie de ontwikkelingen in de Mortel, waarbij V gedood werd door NV en M eigenlijk vrijwel direct verder ging met NV.

Hoe dit allemaal verder moet? Het hangt af van het feit of en wanneer de rust terugkeert in en om het nest. Blijf vooral kijken en mis niets van deze fascinerende vogels