naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Lepelaar

Kauw

Huiszwaluw

Voedertafel

Uitgevlogen

Uitgevlogen

Geen broedsel

Havik

Tweede ei bij de huiszwaluwen   *   Eerste ei bij de huiszwaluwen!   *   Jongste lepelaartje valt uit het nest   *   Zondag om 22:00 uur worden de webcams bij de koolmezen uitgezet   *   Alle acht koolmeesjes uit nest2 zijn uitgevlogen!

Door Tineke Hoekstra

Start nieuwe seizoen Beleef de Lente

Tineke Hoekstra | zondag 17 februari 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 94x

En dan is het eindelijk zover. De soorten van Beleef de Lente 2019 kunnen bijna niet wachten tot ze worden losgelaten. En het zijn er veel dit jaar. We volgen dit dertiende seizoen maar liefst 14 vogelsoorten.
Jouke Altenburg

De camera’s gaan vanochtend live bij bosuil, steenuil, kerkuil, ooievaar, slechtvalk, havik, lepelaar en koolmees. En het is nog even wachten op de live beelden van spreeuw, groene specht, huiszwaluw, kauw (nog onzeker) en ijsvogel.

En dat de lente in aantocht is, blijkt niet alleen uit de buitentemperatuur, ook de vogels hebben er zin.

Op de eerste beelden is te zien dat de bosuil al drie eitjes heeft gelegd. En alle voortekens wijzen erop dat het ook voor de koolmees een goed jaar gaat worden. Ze loeren al op nestkasten op balkons en kraken een mussenkast van collega vrijwilligers van Beleef de Lente.

Er zijn dit nieuwe seizoen niet alleen meer vogelsoorten bijgekomen, ook het aantal vrijwilligers dat meewerkt aan Beleef de Lente is gegroeid. We werken nu met ruim 100 mensen: moderators, bloggers en clipmakers. Ze staan in de startblokken om u weer mooie verhalen te vertellen. Ook is er werk aan de winkel bij BDL in de klas en de sociale media moeten natuurlijk worden bediend.

Een kijkje achter de schermen

De communicatie tussen vogelbescherming (VBN) en de vrijwilligers van BDL loopt via verschillende Whatsapp-groepen. Zo is er een groep voor serieuze mededelingen,  bijvoorbeeld over eieren, kuikens en uitval van cams of het besturingssysteem. Ook is er een app-groep per vogelsoort  en per functie.

De laatste, maar absoluut de leukste, is de niet serieuze app-groep. Deze zogenoemde klep-app gaat over alles wat de vrijwilligers tegenkomen aan wetenswaardigheden in de natuur. Maar ook over vreemde vogelsoorten die worden gespot op vakantieadressen en filmpjes met de vraag wat er nu zingt. Soms belandt een gezellig bericht in de verkeerde app en dat is natuurlijk niet de bedoeling in de onderlinge communicatie.

De klep-app telt inmiddels dertig deelnemers. Het laatste ‘spektakelstuk’ dat rondging was de mededeling dat de webcams vanochtend om 07.00 uur live zouden gaan. ‘’Dat wordt dus niet uitslapen.’’ ‘’Nee dat wordt voorslapen.’’ Zo werd deze aankondiging met de nodige commentaren gedeeld. Eén vrijwilliger is oprecht verbaasd dat er niemand al om 07.00 uur luistert naar Vroege Vogels. Maar is de één al het veld in rond zonsopkomst, de ander moet iedere dag al vroeg z’n nest uit om kranten rond te brengen. En zo meer. Nu is het tijdstip verlaat naar 08.00 en dat scheelt weer een uurtje.

Het laatste nieuws

Wordt het weer een strijd om het nest tussen de havik en de zeearend in It Fryske Gea en hoe agressief gaan de slechtvalken tekeer? De webcams hangen er weer. Er is al te zien dat de bosuil een vleermuis verorbert. ‘“Hap slik en weg was ie.’’ En dit is nog maar het begin.
Het laatste nieuws is dat ook ‘’pa ooievaar’’ zijn nest in Gennep weer heeft opgezocht.

Veel kijk- luister- en leesplezier. Wij gaan ons best doen er weer een topseizoen van te maken!!