naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Lepelaar

Kauw

Eerste ei bij de steenuilen!   *   Gaat de nijlgans broeden in het arendsnest?   *   Eerste ei bij de torenvalk!   *   Vijfde ei bij de ooievaars!   *   Vierde ei bij de merel!

Door Anjo Schouten
BDL Webloggen

Mooi of praktisch?

Anjo Schouten | zaterdag 7 maart 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 54x

Ik wil het met u eens over mannen hebben. Vogelmannen, want we willen geen gevoelig punt raken. De vogelwereld is complex en dat maakt het gelijk ook zo boeiend. De pronkers, zangers en snoevers. Maar allemaal met hetzelfde doel, de genen doorgeven. De hele kakelbonte bende.

Mooi

Afgelopen winter keek ik naar de korte film "Dancing with the Birds". Prachtige beelden van de prieelvogels en de paradijsvogels. Hoe die mannetjes met enorm veel energie al die takken buigen, gekleurde objecten verzamelen. Of met hun fraaie pluimen en dansjes de vrouwtjes lokken.
Zorgen dat er geen kapers op de kust zijn. IJverig en mooi, zich uitslovend zodat een vrouwtje hen goedkeurt.
Dan volgt er een snelle paring en al snel is hij haar vergeten. Andersom ook vast wel. Na die film dacht ik aan de steenuilen. Bijna een cultuurshock!

De balts

Tja, de balts van de steenuil. Zover we het een balts kunnen noemen? Het zangtalent is ver te zoeken.
Tenzij men de kippengeluiden meetelt. Ballroom dansen zal je ook niet zien, tenzij rondjes door de kast hollen dan ook een naam heeft.
Een prieeltje maken? Lamenielachen!
Een flitsend verenpak? Valt ook al af.
Maar hoe mooi al die tropische vogels ook zijn, de steenuil is vertederd. Het leuke "met de poten in de klei" gedrag laat de kijkers met een glimlach achter.
Het graven en tokken, voor het weggaan voor de nacht de knuffeltjes.

Praktisch

Daar waar de heuse snoevers zich niet druk maken om het nageslacht, doet man steenuil dat wel.
Met verve. En soms ook buiten beeld. Steenuilen zijn teamplayers. Mooi zijn is leuk, maar soms zo onpraktisch.

Foto: André Eijkenaar