naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Kauw

Huiszwaluw

Voedertafel

Lepelaar

Geen broedsel

Havik

De jonge huiszwaluw maakt zijn eerste vlucht!   *   De drie jonge ooievaar zijn volleerde vliegers geworden   *   Vier van de vijf jonge kerkuilen maken al regelmatig uitstapjes buiten de kast   *   Zeldzame vlinder bezoekt de steenuilenkast!   *   Bekijk de seizoenssamenvatting van de slechtvalken in beeld en woord!

Door Tineke Hoekstra

Ha....ha...Hatsjoe

Tineke Hoekstra | donderdag 11 juli 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 15x

Kriebel in je neus en je weet al wat er komen gaat en vaak ook nog met het nodige lawaai: Hatsjoe!. Een video* in de app-groep van Beleef de Lente van een niezende uil riep de vraag op of het filmpje echt was. Kunnen vogels eigenlijk niezen?

Geen flauw idee. Mijn katten niezen en dan hoop ik altijd maar dat ze geen niesziekte hebben, een virusaandoening van de luchtwegen. Hoe zit het bij dieren en in het bijzonder bij vogels?

Prikkel

Niezen is een reactie op een prikkel van het slijmvlies. Stof, vuil, kruiden of een allergie zoals hooikoorts, kunnen deze prikkel veroorzaken. Het is een manier van het lichaam om ziektes tegen te gaan. Bij een nies ademen we veel lucht in en doordat onze spieren in ribbenkast en longen zich samentrekken ontstaat er een krachtige ‘uitademing’. Als het vuil nog niet weg is of de nies niet krachttig genoeg, volg er nog één. Het is geen Formule 1, maar de lucht die naar buiten vliegt kan snelheden halen van 165 km per uur.

Alle zoogdieren en vogels

Katten, honden, olifanten en slangen; zelfs schildpadden kunnen niezen. Eigenlijk kun je stellen dat alle zoogdieren en vogels niezen. Warmbloedige dieren hebben warmere longen, waardoor veel lichaamsvocht als condens uit het lichaam kan ontsnappen.

Niezen bij een vogel komt door een ontsteking door schimmels of bacteriën, irritatie door rook of een virusaandoeningen (papegaaienziekte). Ook kan het slijmvlies van de vogel worden geprikkeld door een tekort aan voedingsstoffen. Vogels hebben geen middenrif en omdat de buikholte één grote ruimte is. kunnen ze de druk die nodig is voor de hoestreflex niet opwekken. Ze raken dus lastiger schadelijke stofdeeltjes kwijt door uit te hoesten, waardoor ze gevoeliger zijn voor klachten aan de luchtwegen. Vogels kunnen verkouden worden.

Bijgeloof

Als bij het inschepen een zeeman aan stuurboord moest niezen, zou het schip slecht weer treffen. Als je 's ochtends voor het ontbijt niest, krijg je diezelfde week een cadeau. Drie keer niezen brengt mooi weer. Het verhaal vertelt dat de ziel heel even het lichaam verlaat en een snelle zegenwens voorkomt dat de demon bezit neemt van het lichaam. Niezen als een gunstig voorteken dus en dat is mooi voor ons niezende uiltje.

* De video in kwestie is hier te zien