Lepelaar

Kauw

Geen broedsel

Gekraagde roodstaart

Door Tineke Hoekstra

Genieten van het familieleven van de koolmees

Tineke Hoekstra | dinsdag 12 mei 2020 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 78x

Geïnspireerd door de nestkast voor de koolmees van Beleef de Lente maakte echtgenoot dit voorjaar een vogelhuisje in de buitenmuur. Zodat wij ook in onze tuin konden genieten van het liefdesleven van de koolmees.

De ligging op het noord-westen was niet gunstig, maar de voedersilo ernaast moest dit nadeel compenseren. Ook de aanvliegroute was ruim en zonder obstakels. Deze nestkast zou geen koolmees kunnen weerstaan.

Tikkend op het hout

Begin april tikte het mannetje in de nestkast tegen het hout. Hij probeerde een vrouwtje te lokken om in ons huis - eigenlijk zijn huis - te komen broeden. En dat lukte. Het vrouwtje was onder de indruk en vloog af en aan met takjes en mos om haar nest te maken.

Eenmaal broedend werd ze goed gevoerd door haar lief en toen we de jonge vogels hoorden piepen vlogen ze er samen op uit, op zoek naar rupsen, spinnen en insecten. Zelfs vlinders werden binnengebracht. Het schijnt dat mezen circa 5000 insecten vangen voor de jongen.

Hoop op broedsucces

We hebben geen idee hoeveel jongen er zijn en hopen dat we getuige mogen zijn van het uitvliegen, maar meestal krijg je dat niet te zien. De jongen worden nadat ze het nest hebben verlaten nog twee tot drie weken gevoerd. Als je de ouders niet meer ziet zijn ze uitgevlogen. Maar bij succes schijnen de koolmezen het volgend seizoen terug te komen.

In augustus gaan we het nest dan ook ruimen en schoonmaken indien er natuurlijk geen hommels of vleermuizen zijn ingetrokken. En we gaan er een kast naast bouwen met een kleine camera erin. Onze eigen Beleef de Lente!