naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Kauw

Lepelaar

Voedertafel

Binnenkort

Huiszwaluw

Binnenkort

Spreeuw

Derde ei bij de ooievaars   *   Kleine bosuil zet z'n eerste stapjes   *   Tweede ei bij de ooievaars!   *   De kauwen zijn begonnen met het bouwen van hun nest   *   Eerste ei bij de ooievaars!

Door Tineke Hoekstra

Bij storm waai ik weg, maar hoe zit het met vogels?

Tineke Hoekstra | donderdag 14 maart 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 23x

De Latijnse familienaam voor stormvogels Procellaridae betekent: zij die bij de storm horen. Deze vogelsoorten leven op de Atlantische oceaan en malen niet om wat wind. Ook de ooievaars van Beleef de Lente houden zich kranig bij de storm, die deze week over Gennep raasde.

De lepelaars lieten zich in het struikgewas ook niet van de wijs brengen door de wind en bleven zorgzaam op het nest zitten.

Vogels hebben laagjes tegen kou

Vogels kunnen veel beter tegen barbaarse weersomstandigheden dan wij. Ze vinden altijd wel een schuilplaats in de struiken (zangvogels) of tussen de huizen, riet (watervogels) en andere gebouwen (stadsvogels). Daarnaast hebben ze het biologisch ook beter voor elkaar. Ze hebben geen warm bloed en speciale poten, die geen warmte verliezen door contact met de koude grond. Ook hebben ze een donsjas. De buitenste vettige veren beschermen tegen nattigheid en kou en de laag donsveren er onder zorgt voor solide isolatie. Wij moeten laagjes dragen, maar bij de vogel is het gewoon al geregeld.

Voorspelkracht

’’Een zwaluw maakt nog geen zomer, de kwartel slaat als het regenen gaat en meeuw aan land is storm voor de hand. Deze oude gezegdes laten zien dat mensen vogels al sinds jaar en dag inzetten om het weer te kunnen voorspellen. Uit onderzoek blijkt dat het gedrag van vogels zo nauwkeurig is, dat het weer er echt uit afgeleid kan worden. Zie je de vogels opeens heel veel eten, dan voelen ze door een soort zesde zintuig, de luchtdruk dalen. Voordat de storm losbarst slaan ze aan het hamsteren.

Windschaal voor dieren

Maar elke vogel ervaart een storm toch op zijn eigen manier. Een klein zangvogeltje heeft een pittige opgave als het moet vliegen met windkracht acht, maar voor een Noordse stormvogel, whats in a name, is dat geen probleem. De Engelse bioloog Lyall Watson heeft een biologische windschaal gemaakt voor de invloed van de wind op dieren. Volgens deze schaal zijn er bij windkracht acht nog maar weinig vogels in de lucht. Bij windkracht negen durven alleen zwaluwen en eenden nog te vliegen. Bij windkracht tien blijven alle vogels aan de grond.

Er zijn ook vogels die de gure nacht niet doorkomen. Jonge onervaren uilen bijvoorbeeld. Ze jagen op hun gehoor en hebben nog niet genoeg vet op de botten. Door het lawaai van de wind horen ze hun prooi niet en vinden onvoldoende voedsel. Houdt het stormachtige weer langer dan drie dagen aan, dan kunnen ze verhongeren.

Liefhebbers van storm zijn er ook: de meeuwen die zich op het strand uitleven op al dat aangespoelde eten, krabben, zeesterren en kleine visjes.

De meeste landvogels, maar ook bijvoorbeeld reigers en lepelaars vinden het geen pretje maar trotseren de elementen. Als het echt bar en boos is zoeken ze een schuilplek.