Bliek vanuit de lucht © Max Vreuls

Door Gwenaël Hanon

Bliek, een nieuw eilandje voor kustbroedvogels!

Gwenaël Hanon | donderdag 10 juni 2021 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 532x

In het Haringvliet ligt sinds eind 2018 een nieuw eilandje. Dit 3e broedseizoen kun jij bij allerlei kustbroedvogels in het wild meekijken!
Ondiepe geul met de kijkhut op de achtergrond © Gert Huijzers

Welkom op vis- en vogeleiland Bliek! Vanuit het Droomfonds Haringvliet is eind 2018 midden in het Haringvliet dit zandeilandje aangelegd om kustbroedvogels een plekje te bieden om te broeden. Kustbroedvogels vinden het fijn om hun nestje te bouwen op een kale zandbodem met weinig planten, ze gebruiken maar enkele takjes of een hoopje schelpjes om hun nestje te bouwen.

Dicht bij elkaar

De soorten die we dit jaar verwachten te gaan nestelen zijn onder andere kluut, visdief, dwergstern, kleine plevier, kokmeeuw en witte kwikstaart. Je zult zien dat de meeste kustbroedvogels het fijn vinden om vrij dicht bij elkaar een nestje te bouwen, zo kunnen ze op de vele ogen van de groep vertrouwen voor mogelijk gevaar van bijvoorbeeld een slechtvalk of grote mantelmeeuw.

Bijzondere voedertaferelen

De kluten zijn inmiddels al volop in in hun broedseizoen en hebben zelfs al jongen gehad, net als enkele kokmeeuwen. De visdieven en dwergsterns zijn ook volop bezig. We kunnen dan ook bijzondere voedertaferelen verwachten, zeker visdieven en dwergsterns zullen veel visjes rondom Bliek vinden en aan hun jongen voeren. Spannende weken volgen!

Vele andere soorten

Op het eiland en in het water zul je ook vele andere soorten vogels voorbij zien komen: vele soorten eenden, ganzen en meeuwen zullen zo nu en dan een tussenstop op Bliek nemen. Op Bliek kunnen ze goed uitrusten, zich wassen en naar eten zoeken.

We gaan de komende weken nauwlettend op zoek naar de leukste nestjes die onze bewegende camera kan spotten! Veel kijkplezier!

Broedende kluten op Bliek © Gert Huijzers