Binnenkort

Binnenkort

Daar ga je

Roos Tol | zondag 23 mei 2021 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 481x

Ach. Net was je nog blind en kaal en eigenlijk niet veel meer dan een hele grote bek. Met vier, vijf, misschien wel tien of twaalf broertjes en zusjes in een fijn zacht nest bekleed met mosjes, haren, veren, zachte plantendeeltjes. Goed verborgen.

De sprong

Je donsveertjes werden echte veren, je ogen gingen open. Niet alleen jij maar ook je nestgenootjes groeiden. Vaak niet allemaal. Maar jij bent een blijvertje en het nest wordt in twee weken al te klein.
Je kunt nog niet echt vliegen maar je waagt de sprong. Was je de eerste? Was je de laatste? Maakt niet uit: daar zit je dan!
In een grote, onbekende wereld.
Je broertjes en zusjes verspreiden zich. Jullie houden je schuil en roepen je ouders om eten. Dat komen ze nog enkele weken brengen.

Zelf doen

De grootste nestblijver aller soorten, de mens, begint na enkele jaren met “zelf doen”, en voordat het allemaal een beetje lukt, is hij vijftien jaar verder. Dat is nog eens wat anders dan wat gevederde nestblijvers presteren. Binnen zes, zeven weken van ei tot zelfstandige vogel!

Het gaat ook heel vaak fout. Al in het nest, helaas ook buiten het nest. Er loert verschrikkelijk veel op jonge vogels (ook op oude trouwens). Katten, loslopende honden, kraaiachtigen, roofvogels, marterachtigen… menselijk verkeer…

Daarnaast kan het te droog of te nat zijn, te warm, te koud. Te weinig insecten, wormen te diep in de grond.

Gelukkig gaat het ook héél vaak goed! Daarom genieten wij hier van een rijke verscheidenheid aan vogels én: van de eerste jongen in en bij de vijver! Pimpelmees, roodborst en merel - aaah, schattig! – laten zich in al hun donzige pluizigheid zien.
Nog even levenswijs worden en voor je het weet zijn ze zelf aan een nest bezig.

Jouw rol

In deze voor jonge vogels gevaarlijke fase komen wij misschien ook met nestverlaters in aanraking. Hier kun je lezen wat je wel en beter niet kan doen.
Zelf zou ik het liefst zien dat huiskatten die wél buiten komen, in ieder geval een belletje om krijgen. Die katten krijgen hun eten en speelgoed thuis wel.

Ook het afdekken met gaas van putten, roosters, kelderluiken enzovoorts, kan voorkomen dat een jong klein vogeltje ergens in terecht komt waar hij niet meer uit weg kan.

En nu weer genieten van alle mooie beelden bij BDL en deze vijver!