Binnenkort

Binnenkort

Blauwe reiger met tak (foto Shutterstock)

Door Jessika Rietveld

Burenruzies

Jessika Rietveld | zaterdag 18 maart 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1239x

Het broeden in kolonies biedt de blauwe reiger voordelen, maar het brengt ook nadelen met zich mee. Zo moet je als mannetje je territorium af en toe verdedigen tegen een buurman die het waagt om al te dicht bij te komen.

Kolonievogel

Voor een groot deel van het jaar is de blauwe reiger een solitaire vogel, maar dat verandert in het broedseizoen. Dan gaat de reiger naar een kolonie waar hij of zij op zoek gaat naar een partner. De redenen waarom reigers in kolonies broeden is niet helemaal duidelijk. Men denkt dat dit te maken heeft met de veiligheid, het voedselaanbod en het makkelijker vinden van een partner.

De grootte van een kolonie wordt bepaald door het voedselaanbod in het omringende gebied. Reigers zoeken hun voedsel tot op enkele kilometers van hun broedplaats. Om die reden vind je in voedselrijke gebieden, zoals de stad, grote kolonies op korte afstand van elkaar. In gebieden waar het voedsel schaarser is liggen de kolonies verder uit elkaar en zijn ze ook een stuk kleiner.

Het broedseizoen van de blauwe reiger kan al zo vroeg beginnen als januari. De eerste vogels komen dan aan in de kolonie en blijven er voor het eerst slapen. Vooral in de stadskolonies kan het broedseizoen al vroeg beginnen. In Amsterdam zijn de vogels vaak al in december in de kolonie aanwezig. De stadsreigers profiteren duidelijk van het feit dat ze in de stad makkelijker aan eten kunnen komen.

Verdediging van het territorium

Als de mannetjes aankomen in de kolonie, kiezen ze ieder hun eigen plekje. Dit kan een oud nest van vorig jaar zijn of op takken die geschikt zijn om er een nieuw nest te bouwen. De grootste en beste nesten worden natuurlijk het eerst bezet. Mannetjes die later aankomen zullen genoegen moeten nemen met kleinere nesten.

Het territorium van een vogel is klein. Meestal niet groter dan het nest en de dichtsbijzijnde takken. Omdat er veel concurrentie is voor een goede plek zal het mannetje zijn gebied fel moeten verdedigen tegen zijn buren. Wanneer een andere reiger te dichtbij komt, zet de trotse bezitter van een nest zijn kopveren overheid, schreeuwt en haalt met zijn snavel uit naar de indringer. Over het algemeen moet dat genoeg zijn om de andere vogel af te schrikken, maar als de indringer blijft zitten wordt hij aangevallen en verjaagd. Het komt niet vaak tot een echt gevecht. Soms jagen de vogels al schreeuwend achter elkaar aan of worden er wat snavelhouwen aan elkaar uitgedeeld.

Afgelopen week hebben we zo'n burenruzie kunnen bekijken, waarbij twee reigers al schreeuwend achter elkaar aanvlogen (zie hier het filmpje daarvan). Maar uiteindelijk belandde ieder van hen weer op zijn eigen plekje en keerde de rust weer terug.

Blauwe reiger Alle Beleef de Lente blogs