Binnenkort

Eischaal van blauwe reiger op 3 maart in Frankendael

Door Frank van Groen
vwg Amsterdam

Het broeden is begonnen

Frank van Groen | vrijdag 10 maart 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1162x

Uit de filmpjes van 9 en 10 maart blijkt duidelijk dat de reigers nu zitten te broeden. Niet duidelijk is hoe lang ze al aan het broeden zijn. Wanneer kunnen we de eerste kuikens verwachten?
Jonge blauwe reiger op 10 maart in Frankendael

Op het filmpje van 9 maart is te zien dat één van de aanstaande ouders opstaat van het nest, eens even goed naar de inhoud van het nest kijkt, zich omdraait en weer lekker gaat zitten. Broeden is een hele zit, en af en toe wil je als reiger wel even van houding veranderen. Dat is hier duidelijk het geval. De nestkom ligt wat dieper waardoor je de vogel als hij zit nauwelijks tussen de takken kan zien. Dit wordt nog eens versterkt omdat het nest een beetje scheef in de boom zit, met de hoge kant naar huize Frankendael gericht. Hierdoor kijk je tegen de rand van het nest aan.

Op het filmpje van 10 maart is te zien dat een vogel aan komt vliegen. De broedende partner staat direct op en houdt nek en kop even verticaal. Dit is een begroetingsceremonie, die ook bij de balts hoort. Door naar voren te stappen geeft de net aangekomen reiger duidelijk aan nu het broeden te willen overnemen. Er wordt weer goed naar de inhoud van het nest gekeken.

Nestbouw

Nestbouw en balts zijn bij “ons koppel blauwe reigers” al achter de rug. De nesten van blauwe reigers worden vaak meerdere jaren achtereen gebruikt en zijn het eerste jaar nog klein. Ze kunnen door jarenlang gebruik behoorlijk groot worden. Gezien de omvang van “ons nest” zou het heel goed kunnen dat het vorig jaar ook al in gebruik was.

Nestbouw bij blauwe reigers komt neer op het leggen van takken op een bestaande onderlaag en het invoegen daarvan met zijdelingse, trillende snavelbewegingen. Het mannetje brengt takken naar het nest. Het vrouwtje rangschikt ze. Het overgeven van de takken kan met enig ritueel gepaard gaan.

De nesten hebben een platte vorm met een ondiepe uitholling in het midden. In het eerste jaar zijn de nesten soms zo iel dat de eieren erdoorheen zichtbaar kunnen zijn. Een bewoond nest kan je herkennen door de flinke takken waarvan de uiteinden slordig uitsteken.

In steden beginnen blauwe reigers soms al in december de kolonies te bezetten. In de loop van het voorjaar sluiten vogels die zijn weggetrokken zich aan. Er kan gebroed worden tot in juni.

De broedduur bedraagt 23 tot 28 dagen. Meestal worden 3 tot 5 eieren gelegd, soms 6 en bij uitzondering 2 of 7. Zowel het mannetje als het vrouwtje broeden de eieren uit, vaak vanaf het eerste ei.

De vrouwtjes produceren een enkel legsel per jaar, maar een verloren legsel kan worden vervangen. De eieren zijn licht groenachtig blauw van kleur zoals te zien is op bijgaande foto van een uitgekomen ei dat op 3 maart in Frankendael onder een nest in een ceder werd gevonden.

Omdat we niet weten wanneer precies is begonnen met broeden kunnen we tussen nu en drie weken de eerste kuikens verwachten. Elders in de kolonie in Frankendael zijn in een enkel nest al grote jongen aanwezig zoals op onderstaande foto is te zien.

Blauwe reiger Alle Beleef de Lente blogs