Binnenkort

Kleine karekiet op eerste nest.

Door Bram Ubels
Vogelwerkgroep Nijmegen

Succesverhaal compleet! Terugblik

Bram Ubels | woensdag 19 juli 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1005x

Op maandag 17 juli zijn de drie Kleine karekieten van het webcamnest uitgevlogen. Hier volgt een terugblik op de afgelopen weken en een verwachting voor het komend jaar.

Begin juni wordt een camera geplaatst bij het nest van een Kleine karekiet met daarin, naast een eigen ei, het ei van een Koekoek. Op 5 juni komen beide eieren uit. De Koekoek werkt het jonge Karekietje uit het nest maar vanwege de harde wind staat dat niet goed op beeld. In de volgende 10 dagen zie we het opgroeien van de Koekoek maar vanwege de aanhoudende storm en het toenemende gewicht van de Koekoek, valt het jong uit het nest. Na terugplaatsing gebeurt de dag erna hetzelfde waarna ik besluit het jong naar de opvang te brengen.

De dag daarna, op 17 juni, is te zien hoe de Kleine karekieten het materiaal van het oude nest hergebruiken voor de bouw van een nieuw nest. We laten ze even rustig bouwen en op 25 juni wordt de camera geplaatst op het nieuwe nestje, waar dan inmiddels 4 eieren in liggen. Op de beelden is mooi te zien hoe de ouders het nest bij hevige regen droog houden. Op 5 juli, precies een maand na de uitkomstdatum van het eerste legsel, komen drie eieren uit. Eén ei blijft liggen in het nest. Je kan de jonge Karekietjes bijna zíén groeien. In 12 dagen van kleine naakte weerloze freumeltjes, naar vliegvlugge vogels. Op 17 juli vliegen ze uit.

Zelfstandig naar Afrika

Ze worden na het uitvliegen nog een tijdje gevoerd door de ouders waarna ze zelfstandig de wereld in trekken. Bijna letterlijk, want deze kleine jonkies vliegen nog voor het begin van de herfst richting het zuiden om ten zuiden van de Sahara in Afrika te overwinteren. Daarvoor leggen ze een onderhuidse vetvoorraad aan. Pure brandstof om lange afstanden mee te kunnen vliegen. Non-stop in één ruk de woestijn over. Het is gebruikelijk dat de adulte vogels als eerst wegtrekken waarna de jongen volgen. De jongen vliegen dus niet met de ouders mee. Waar ze heen moeten is dus puur instinctief geregeld.

Verwachting volgend jaar

Karekieten zijn best plaatstrouw. Dat betekent dat de kans groot is dat pa en ma volgend jaar eind april arriveren in dezelfde rietkraag om daar opnieuw een nest te bouwen. En de jongen zullen naar verwachting, mits ze het overleven uiteraard, ook terugkeren naar de zelfde regio. Een groot deel van de Karekieten zal de trek echter niet overleven. Maar dat wordt weer gecompenseerd door de reproductie in het voorjaar. In de natuur is alles ingecalculeerd. Dat maakt het zo mooi.

Hoe het met de Koekoek gaat

En de Koekoek? Die is inmiddels volgroeid, vangt zijn eigen insecten in een uitvliegkooi en is bijna klaar om uitgezet te worden! Ook deze zal in Afrika overwinteren.

Succesverhaal

Eén paartje Karekieten heeft voor twee succesverhalen gezorgd dit seizoen. Ik heb ervan genoten!

Ook zo genoten van Beleef de Lente?

Sms BEDANKT naar 4333 en steun Vogelbescherming eenmalig met 3 euro.

Kleine karekiet Alle Beleef de Lente blogs