Nest Kleine karekieten uit juni 2007. Foto: Bram Ubels

Door Bram Ubels
Vogelwerkgroep Nijmegen

De drie musketiers

Bram Ubels | maandag 10 juli 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1099x

Daar zitten ze dan, de drie Kleine naakte jongen. Waar is de vierde eigenlijk gebleven? Op de beelden zien we inmiddels hoe pa en ma af en aan vliegen. Duizenden insectjes gaan er naar binnen. Het gaat nu echt snel. Wat kunnen we verwachten?

Met z'n drietjes

Ongelooflijk zo hard als ze groeien. Ze zijn inmiddels vijf dagen oud en er zitten echt al vogeltjes in het nest. De oogjes zijn al voor een klein beetje open maar ze zijn nog helemaal naakt. Eén ei is niet uitgekomen, dat is niet ongebruikelijk. Het kan zijn dat het onbevrucht is maar nog groter is de kans dat het embryo in een vroeg stadium is overleden. Het ei blijft gewoon onder in het nest liggen en wordt niet verwijderd door de ouders. Binnen een aantal dagen beginnen de eerste veertjes te groeien. Dat moet ook wel want over 6 á 7 dagen verlaten de jongen het nest al.

Sterk nest

Het nest ziet er nog helemaal intact uit. We hebben ook wel heel mooi weer gehad de afgelopen periode maar op de webcambeelden was toch wel regelmatig te zien hoe het nest stevig heen en weer waaide. Er komt echter wel weer een hoop regen aan, maar dat zullen ze na verwachting wel overleven. Wat dat betreft heb je het als nestkastbroeder toch beter voor elkaar. Lekker droog. Maar daar staat een  beter uitzicht van de Karekiet voor tegenover.

Duizenden insecten

De ouders vliegen af en aan met insecten die bij elkaar worden gesprokkeld in het riet. Vliegjes, mugjes, bladluizen noem maar op. Regelmatig waren ook nachtvlindertjes en zweefvliegen te herkennen. Soms opvallend groot voor de grootte van de jongen. Vanaf nu zal het groeien nog sneller gaan. Verbazingwekkend snel. We blijven het nauwlettend in de gaten houden. Geniet ervan!

Kleine karekiet Alle Beleef de Lente blogs