Je zou het bijna niet zeggen...

Jochem Kühnen, Gierzwaluwbescherming Nederland | woensdag 28 juni 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 224x

Er gebeurt helaas weinig op de Beleef de Lente camerabeelden vanuit de nestruimte in de Oranjekerk. Maar toch is dit misschien wel de mooiste tijd van het jaar wat Gierzwaluwen betreft.
Ruim twee weken oude Gierzwaluwen, zonder verstoring (!) gefotografeerd bij de schrijver thuis.

Top!

Het gebrek aan gierzwaluwen op de camerabeelden vanuit de nestkast en het ontbreken van geluid bij de overzicht-camera... Je zou het bijna vergeten, maar loop op een mooie avond maar eens een rondje door een stadscentrum of woonwijk waarin gierzwaluwen plekjes vinden. Dit is een top-tijd! Naast de broedvogels die op dit moment hard werken voor hun kroost, zijn er sinds een week of twee nog een heel stel gierzwaluwen het luchtruim komen verlevendigen.

Niet-broeders

Terwijl de broedvogels ons zoals bekend rond Koningsdag komen verblijden, doen de gierzwaluwen die nog geen nestplaats hebben dat pas rond half juni. Het betreft jongen van vorig jaar, het jaar daarvoor en zelfs derdejaars vogels die nog geen nestplaats en partner hebben. De broedvogels komen aan en beginnen vrijwel direct na hereniging met hun partner aan het zorgen voor nageslacht. Voor dat proces is het hele seizoen nodig, daarover zo méér. Maar de niet-broeders hebben minder haast, komen dus later aan en zoeken dan een plekje. Dat doen ze bijvoorbeeld door met broedvogels mee te vliegen en te kijken of er bij die vogels in de buurt nog een plekje beschikbaar is. Onderdeel daarvan is het 'bangen' (Engels voor bonzen); een gierzwaluw vliegt tegen een object aan en klopt zo als het ware aan. Is het een bezette nestplaats dan roept een eventueel aanwezige oudervogel naar de 'aanklopper' dat de plek bezet is.

Spektakel!

Er zijn flink wat niet-broeders. Daarom leveren tellingen van vliegende gierzwaluwen, zeker in dit jaargetijde, geen betrouwbaar beeld op van het aantal broedpaartjes. Niet-broeders verplaatsen zich gemakkelijk, ze kunnen ineens verdwijnen als het slecht weer is bijvoorbeeld. Omdat ze niet gebonden zijn aan een nestplaats zijn dit de individuen die mensen bedoelen als ze zeggen dat gierzwaluwen bij slecht weer helemaal naar Parijs kunnen vliegen. Broedvogels doen dit namelijk echt niet. Bij slecht weer blijven ze desnoods de hele dag op het nest en krijgen de jongen vrijwel niets te eten.
Maar als het weer niet al te slecht is laten de niet-broeders flink van zich horen. Grote groepen luid gierende gierzwaluwen vliegen rond nestlocaties terwijl de oudervogels er tussendoor stil hun nestplaats in vliegen.

Maak er gebruik van!

Die gierende groepen gierzwaluwen kunnen ons liefhebbers helpen. Waar zo'n gierende groep herhaaldelijk langs een gevel vliegt, bevindt zich vrijwel zeker een nestplaats. Ze kunnen dus helpen nestlocaties te vinden en om deze te kunnen beschermen is het belangrijk te weten waar ze zich bevinden. Voer de locaties in via telmee.nl of waarneming.nl, liefst met foto van de invliegopening en als het lukt met vogels.
Een andere vorm van bescherming maakt nu ook goede kans, namelijk het aanbieden van nestgelegenheid. Het is nu nog heel goed mogelijk dat een nestkast bezet raakt. Dus nu nog ophangen kan zeker nut hebben! De niet-broeders die zo'n plekje vinden gaan dit jaar niet meer broeden, maar kunnen al beginnen met het aantrekken van een partner en het bouwen van een nestjes. Volgende zomer komen ze dan terug om er serieus werk van te maken.

Ondertussen...

Zoals gezegd hebben de oudervogels het hele seizoen nodig voor het grootbrengen van jongen. Rond half mei worden de eitjes gelegd (meestal twee of drie) die na drie weken broeden uitkomen. De kale en blinde jongen moeten vervolgens bijna anderhalve maand (zo'n 40 dagen!) gevoerd worden met duizenden insecten tot ze helemaal volgroeid zijn. Op veel plekken zitten de jonge gierzwaluwen op dit moment al flink in de veren. Er wordt dan ook al regelmatig geoefend, want die vleugelspieren moeten flink krachtig worden om straks dag en nacht, minstens een jaar lang non-stop rond te vliegen. Is het nu nog vooral fladderen, als de vleugels straks wat langer zijn gaan ze ook flink opdruk-oefeningen doen waarbij het lichaam op de vleugelpunten op wordt getild!

Beleef de Lente komt tot een einde

Helaas is het een weinig spannend seizoen geworden op Beleef de Lente wat de gierzwaluwen betreft. De camera's gaan binnenkort uit, behalve voor een aantal soorten waar nog wel van alles gebeurt. Maar misschien is het een mooie aanleiding om niet naar het beeldscherm, maar naar de échte vogels te kijken. Het is al weer bijna de laatste maand van het gierzwaluw-seizoen. Eind juli vertrekken ze weer... Hang nog een nestkast op, word lid van Vereniging Gierzwaluwbescherming Nederland (tot 31 juli 2017 ontvangt u direct 25% korting op duurzame gierzwaluw nestkasten!), loop mee met een excursie en bekijk elders nog wat camerabeelden uit nestruimtes waarin wel jongen worden grootgebracht. Geniet nog even flink van onze favoriete vogel! En hopelijk kunnen we u volgend jaar méér vertellen als er wél een succesvol nest kan worden gevolgd. Ik zou dat in ieder geval erg graag doen. Bedankt voor uw aandacht en een mooie zomer nog!

Jonge Gierzwaluwen, +/- 18 dagen oud, oefening in nestkast

Adulte Gierzwaluw bij de schrijver thuis, bewoner van één van de nestkasten op zolder.

Gierzwaluwbescherming Nederland