Binnenkort

Binnenkort

Nestje jonge karekietjes uit 2016. Fotograaf: Anne Kwak

Door Anne Kwak

Kunstenaar die kleine karekiet heet

Anne Kwak | woensdag 28 juni 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1009x

Oeps! Daar duikelt de koekoek zo uit het nest! Maar niet getreurd, nu krijgen pa en ma kleine karekiet een nieuwe kans om een nestje met hun eigen jongen groot te brengen. En gelukkig doen ze dat vlak bij hun oude nestje, zodat we ze nog even wat langer kunnen volgen!
Een net geringd kleine karekieten jong (2016). Fotograaf: Anne Kwak

Kleine karekieten overwinteren in Afrika. Hierbij moeten ze helemaal de Sahara oversteken om bij hun overwinteringsplekjes te komen! Knap werk van zo’n klein beestje. In mei komen de vogels weer het land binnen en gaan ze van start met hun prachtige bouwwerkjes. Het zijn echte kunstwerkjes gemaakt van riet en gras aan een paar rietstengels, zoals goed te zien is op de webcam. Karekieten broeden in Nederland van mei tot en met augustus, dus er is nog genoeg tijd voor dit paartje om hun nieuwe legsel groot te krijgen. Sowieso hebben kleine karekieten regelmatig twee legsels per broedseizoen.

Als kool

Hierbij legt het vrouwtje gemiddeld vier kleine eitjes. In een kleine twee weken broedt ze de eitjes uit en kruipen de jonge kietjes uit het ei. Jongen van de kleine karekiet groeien echt als kool. Die koekoek ging al hard, maar de karekieten kunnen er ook wat van! In slechts 10 tot 12 dagen verlaten ze al het nest. Regelmatig verlaten ze zelfs al het nest voordat ze echt kunnen vliegen. Ze kunnen dan namelijk al heel goed en behendig al klimmend en klauterend hun weg vinden door het riet. Het is dan ook niet ongebruikelijk om soms zo’n jong karekietje in een net te vinden tijdens het vogels ringen.

Gedurende de nestfase en ook als ze net uit het nest zijn, worden ze goed gevoerd door pa en ma. De jonge vogeltjes krijgen een dieet van insecten voorgeschoteld, zoals we al konden zien bij de koekoek. De ouders vangen het voer heel behendig. Ze zitten graag in struikjes en boompjes die tussen het riet groeien. Als ze dan een insect zien zitten, springen ze daar bovenop! Soms strippen ze ook rietbladeren om zo een bekje vol bladluizen te vangen. Ze laten het blad dan tussen hun snavel doorgaan, waardoor de bladluizen op hun snavel achterblijven.

Mislukken niet ongebruikelijk

Kleine karekieten legsels mislukken trouwens best vaak. Soms mislukt wel 67% van de nesten! Dit komt vaak door predatie, bijvoorbeeld door andere vogels of zoogdieren die zich een weg door het riet weten te vinden voor een lekker karekieten hapje. Daarnaast speelt het weer ook een grote rol in verlies van legsels. Zoals op de webcam te zien is, beweegt het nest enorm als het waait, en is het ook niet beschut tegen regen. Als het lang achtereen regent of hard waait, kan zo’n delicaat nestje dan ook makkelijk mislukken. Als het legsel vroeg in het seizoen mislukt, beginnen de paartjes eigenlijk altijd meteen opnieuw met het bouwen van een nestje.

Hopelijk werkt het weer een beetje mee dit keer, en gaat dit paartje kleine karekieten hun legsel gewoon groot krijgen. Kijk vooral regelmatig mee, want het gaat hard! Voor je het weet zijn de jonge karekietjes alweer gevlogen.

Kleine karekiet Alle Beleef de Lente blogs