Binnenkort

Gedoe bij het nest (deel 1 en 2).

Peter van den Akker | zondag 25 juni 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1190x

Gisteren 24 juni zijn 2 filmpjes geplaatst met de titel gedoe bij het nest. Ik heb beide filmpjes een aantal malen bekeken maar kan moeilijk verklaren wat we zien. Zijn de vogels aan het baltsen voor een derde legsel? Of hebben we te maken met een ander vrouwtje waarvoor ons mannetje het hof maakt?

Wat zien we in de film?

We zien zowel het mannetje als het vrouwtje tegen de nestwand aan fladderen; naar het linker niet gebruikte nest maar ook naar de aanzet van een mogelijk nieuwe nestpijp boven het huidige nest. Op de beelden van de buitencam kan ik op basis van de snavelkleur geen onderscheid maken tussen man en vrouw; van beide vogels lijkt de ondersnavel helemaal zwart. Alleen op de beelden van de binnencam kunnen we het vrouwtje herkennen door de gedeeltelijk lichte ondersnavel. Het zou nog een onvolwassen vrouw kunnen zijn, waarvan de snavel begint te verkleuren (jonge vogels hebben net als mannen een zwarte ondersnavel). Op geen van de beelden heb ik de pootkleur van dit vrouwtje kunnen zien (is donker bij een jonge vogel en rood bij een volwassen). Indien het een vreemde vrouw is zou je verwachten dat onze man deze verjaagd, maar dit doet hij niet. Is dan onze vrouw misschien verdwenen? Of denkt onze man dat hij 2 vrouwen tegelijk kan bedienen? Ik heb geen beelden van recente voederingen door ons vrouwtje kunnen vinden. Maar we zitten al in het stadium dat de jongen naar de nestpijp lopen om hun prooi uit de snavel van de oude vogel over te pakken. Je krijgt nog nauwelijks een adulte snavel te zien bij een voedering. Wel viel mij op dat het aantal voederingen laag is; is onze vrouw misschien toch verdwenen? Ik heb haar voor het laatst gezien in de nacht/vroege ochtend van 21 juni toen ze zat te broeden op de jongen. In de 4 nachten hierna broedde ze ’s nachts niet meer, ook het mannetje niet. Maar vanavond waren de jongen nog heel levendig en ze lijken goed te groeien.

Waar is ons vrouwtje?

Bij deze het verzoek om op waarnemingen van onze vrouw te letten; vooral via de buitencam omdat daar de rode ondersnavel het beste is te zien.  Tevens of de vogels opnieuw tegen de nestwand fladderen bij andere gaten.

IJsvogel Alle Beleef de Lente blogs