Binnenkort

Koekoekprof Nick Davies "Kleine kans dat het koekoeksjong het gaat redden"

Chris van der Heijden, Vogelbescherming Nederland | donderdag 15 juni 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1028x

Onze koekoekcam wordt ook gevolgd door dè Europese koekoekkenner pur sang: Nick Davies. Professor Davies schreef voor ons opnieuw een leerzaam mini-blog en vertelt ons wat we kunnen verwachten nu de koekoek uit het nest is gevallen.

Nick Davies: "Het gebeurt wel vaker dat koekoekskuikens uit een karekietennest vallen, zeker als het hard waait. Maar deze koekoek is pas halverwege zijn ontwikkeling (koekoeksjongen verlaten het nest gewoonlijk als ze tussen de 18 en 21 dagen oud zijn), dus helaas is de kans dat dit koekoeksjong het overleeft nu het vandaag uit het nest gevallen is, niet hoog. Het jong zal blijven bedelen om voedsel terwijl hij op de grond zit en de pleegouders zullen waarschijnlijk ook doorgaan met voeden. Maar in het nest zou het jong ’s nachts bebroed worden omdat het kuiken nog steeds maar gedeeltelijk veren heeft en ook nog kale plekken heeft zonder veren en dus vatbaar is voor onderkoeling. Maar nu de koekoek het nest verlaten heeft, betwijfel ik of de pleegouders het nog zullen bebroeden. Bovendien is het jong naast onderkoeling nu zeer kwetsbaar voor grondroofdieren.

Hoewel dit triest is voor de koekoek, is het voor de kleine karekieten wellicht goed nieuws. Als het koekoeksjong sterft, hebben de karekieten nog meer dan genoeg tijd om een nieuwe broedpoging te wagen. Binnen een paar dagen zullen ze in de buurt een nieuw nest bouwen en aan een nieuw legsel beginnen. Maar uiteraard zouden ze ook nu weer het mikpunt kunnen worden van dezelfde vrouwtjeskoekoek. Als ze nog in de buurt is, kan ze opnieuw een ei in het karekietennest droppen. Dan begint het drama weer helemaal opnieuw....!"