Koolmeesnestkast (Lysanne Snijders)

Door Lysanne Snijders

De kast in (of uit)

Lysanne Snijders, NIOO | woensdag 22 maart 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1135x

Hoe zit dat nu eigenlijk met nestkasten? Zijn het wel goede vervangers voor natuurlijke nestholtes? Wetenschappers vanuit het Verenigd Koninkrijk en Polen onderzochten dit vraagstuk en kwamen met een antwoord.

Nestkasten zouden niet als één-op-één vervanging van natuurlijke nestholtes worden gezien. Dat betekent overigens niet dat we ze niet moeten gebruiken. Zeker wanneer er (te) weinig natuurlijk broedmogelijkheden zijn, is het goed om vogels een alternatief te bieden.

De onderzoekers constateerden dat de nestkasten een andere vochtigheidsgraad hebben, warmer zijn en een slechtere isolatie hebben dan boomholtes. Een ander micro-klimaat dus. "De kasten zijn niet slecht, ze zijn anders" zei één van de onderzoekers. Het nestmateriaal breekt bijvoorbeeld slechter af en ze moeten daarom aan het eind van het seizoen schoongemaakt worden. De kasten zijn ook gevoeliger voor temperatuurschommelingen. Daar staat wel weer tegenover dat nestkasten minder makkelijk onder water lopen dan natuurlijke nesten.

Sommige soorten, zoals de koolmees, zijn gek op nestkasten. En nestkasten hebben ook een belangrijke bijdrage geleverd aan het herstel van kerkuilpopulaties. Andere soorten vogels, zoals de glanskop, moeten er echter niet zoveel van hebben. In het oog van natuurbescherming zou het op de lange termijn beter zijn om oude bomen te beschermen en ruimte te geven. Maar als er (voorlopig) geen andere oplossing is, zijn nestkasten een goed alternatief.

De onderzoekers hebben hun studie gepubliceerd in het tijdschrift 'Forest Ecology and Management'. Zie voor meer informatie dit engelstalige artikel.