Binnenkort

Binnenkort

Dat kunnen wij ook al!

Arda van der Lee, STORK | donderdag 11 mei 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 980x

De kuikens doen nu al erg hun best om te klepperen, maar echt indruk maakt het nog niet. Op het 1e filmpje van 10 mei is het duidelijk te zien, maar nog niet te horen. Ze gooien zelfs al hun kop achterover, als echte ooievaars.

Begroeten

Klepperen behoort tot het (luidruchtige)begroetingsceremonieel. Het geklepper van de oudervogels kan voor de jongen ook betekenen: pas op, er dreigt gevaar. De jongen houden zich dan doodstil, om niet op te vallen. Pas als de ouders stoppen met klepperen gaan de jongen om voedsel bedelen. De oudervogel braakt dan voedsel op, dat in de krop is bewaard en 'voorgeweekt'.

Wij horen bij elkaar

Bij een paartje ooievaars versterkt het klepperen ook de band tussen het paar. Als een van beide op het nest landt, gaan de koppen achterover en klepperen de vogels er vrolijk op los. Kijk maar naar ma als pa op het nest landt (met hooiin zijn bek). Al zittend kleppert ze ter begroeting.

Ook na het paren wordt er uitgebreid geklepperd door zowel het vrouwtje als het mannetje. Maar daar hebben de jonge ouders nu even geen tijd voor, het kroost vergt alle aandacht.

Pas op, hier ben ik de baas

En de eerste weken hebben we al vaak gezien dat het klepperen wordt gebruikt om vreemde ooievaars duidelijk te maken dat zij niets op dit nest te zoeken hebben.

Verder maken ooievaars nauwelijks geluid, afgezien van een zacht sissen dat slechts op korte afstand hoorbaar is.