Binnenkort

Dag 1, net uit het ei (Foto Cees van Kempen)

Door Jelle Harder

Breaking news: Daar zijn ze, jonge ijsvogels!

Jelle Harder, IJsvogelwerkgroep Gooi en Vechtstreek | woensdag 19 april 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1072x

We hebben er erg naar uitgekeken, wanneer komen de jongen uit het ei? Vooral vanaf dinsdag werd het steeds spannender. Maar op woensdag bleven velen de hele dag bij de computer of in de buurt ervan. En toen ineens gebeurde het, een eerste jong uit het ei!

Zien dat je eruit komt

Die mini ijsvogeltjes moeten voor het uitkomen van binnenuit het ei zien open te breken. Daarvoor beschikken vogels over een speciaal hulpmiddel, zo ook ijsvogels. Dat speciale gereedschap is de zogenaamde eitand. Dat eitandje is een hoornachtig knobbeltje en zit bovenop de punt van de bovensnavel.

Gaatjes boren

De jonge vogel boort met de eitand een gaatje in de eischaal. Dat herhaalt hij of zij een aantal keren in een ring midden op het ei. Hierdoor ontstaat er een scheur in het ei. Het jong moet vervolgens flink kracht zetten om de halve eischaal van zich af te duwen. De vogel is vrij, geboren. Een aantal dagen na de geboorte valt het eitandje af.

Overigens maken niet alleen jonge vogels gebruik van een eitand. Ook andere dieren die uit een ei komen hebben zo’n hulpmiddel. Denk aan schilpadden, slangen en sommige soorten hagedissen.

Eischalen wegbrengen

De eischalen die in het nest liggen worden door de ouders in de snavel mee naar buiten genomen. Op enige afstand van het nest worden ze gedropt. Een enkele keer worden wel eens eischalen onder een ijsvogelwand gevonden, daarbij heb je meer kans als er geen water direct onder de wand is. Een ei wat niet is uitgekomen blijft soms in het nest liggen, maar kan net zo goed naar buiten gewerkt worden.

Complete vis inslikken

Even voor 18:00 uur is het eerste jong uit het ei gekomen, het tweede jong kort daarna.  Ruim een uur later kwam pa ijsvogel binnen met een eerste visje voor zijn jongen. Het lukte niet direct een jong het visje te laten opeten. Bij het andere jong ging dat vrij snel. Het visje wordt in zijn geheel naar binnen gewerkt. Door de sterke maagsappen begint de vertering zo snel dat een vis die net zo groot lijkt als het jong gegeten kan worden.

Doel van IJsvogelwerkgroep Gooi en Vechtstreek: Verbeteren van de broedmogelijkheden voor ijsvogels. Aanleg, controle en onderhoud van ijsvogelwanden. Bezoek de website van IJsvogelwerkgroep Gooi en Vechtstreek