Binnenkort

Binnenkort

Prooi of geen prooi...

Jessika Rietveld | dinsdag 18 april 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 988x

Dit weekend werd de vraag gesteld of blauwe reigers elkaar voeren en of zij hun jongen voeren zoals de ooievaars dat doen. In dit blog besteden we daarom aandacht aan eten en voeren.

In het filmpje van 14 april zien we een van de reigers aan komen vliegen met iets in zijn snavel. Dit wordt overgedragen aan de partner in het nest en vervolgens naar beneden in het nest gebracht. Helaas kunnen we niet goed zien wat het is. Is het een takje voor het nest wat door de broedende vogel in het nest gestopt wordt? Of is het misschien iets te eten wat aan jongen gevoerd wordt? Doordat we zo weinig zicht op het nest hebben, kunnen we hier alleen maar over speculeren.

Om de vraag te beantwoorden of blauwe reigers elkaar voeren, heb ik aardig wat literatuur doorgespit, maar voor zover mij nu bekend voeren blauwe reigers elkaar niet. Ze wisselen elkaar af met broeden en daarmee ook met voedsel zoeken. Wanneer het vrouwtje broedt, kan het mannetje op zoek naar eten. En als het mannetje broedt, heeft het vrouwtje tijd om haar maaltijd bij elkaar te scharrelen. Wat er door de reiger aangebracht wordt, is dus zeer waarschijnlijk niet iets te eten voor de broedende partner.

Beide ouders brengen alleen eten naar het nest wanneer er jongen zijn, en dit voedsel wordt op dezelfde manier aangebracht als bij ooievaars. De reiger neemt de gevangen prooi mee in krop en eenmaal terug in het nest wordt de prooi op de bodem van het nest of in de bekken van de jongen opgebraakt, waarna de jongen het voedsel opeten. Nu we in het eerder genoemde filmpje een reiger met iets in zijn snavel zien, vermoed ik dat z/hij een takje aanbrengt voor het nest. Er wordt tenslotte niet zichtbaar iets opgebraakt.

Maar we kunnen niets met zekerheid zeggen. Want ondanks het feit dat er geen eierschalen gevonden zijn onder het nest, wil dat nog niet zeggen dat er geen jongen kunnen zijn. De eierschalen worden namelijk niet altijd uit het nest gegooid door de ouders. Dus misschien vergis ik mij heel erg en wordt er wel degelijk een prooi aangedragen…