Binnenkort

Binnenkort

Waar blijft 5e ei bij de ijvogels?

Peter van den Akker | dinsdag 28 maart 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1167x

Gistermorgen zagen we het 4e ei, vandaag liggen er nog steeds 4 eieren in het nest. Blijkbaar slaat het vrouwtje een dag over met het leggen van eieren. Komt dit vaker voor?

Iedere dag een ei?

Ik volg al jaren IJsvogels in mijn omgeving maar zie alleen hun activiteiten in de buitenlucht. Dus wat er precies in de nestkamers gebeurd weet ik niet. Maar alle vogelboeken in mijn kast zeggen dat IJsvogels iedere dag één ei leggen en beginnen te broeden na het leggen van het laatste of één na laatste ei. Omdat het vrouwtje vandaag ook niet zat te broeden kan het haast niet anders dat het legsel nog niet compleet is.

Vrouwtje neemt rustpauze tijdens eileg?

Blijkbaar heeft het vrouwtje vandaag een rustpauze in haar legschema moeten aanbrengen. Een dergelijke pauze wordt in de literatuur niet genoemd. De productie van de gemiddeld 6-7 eieren zal veel energie kosten! Een rustpauze heeft het vrouwtje misschien nodig om haar eigen conditie op peil te houden.  Ik verwacht wel dat deze pauze eenmalig is en dat onze vrouw het broedsel vanaf morgen zal voltooien met een vervolgserie van 3 eieren in 3 dagen.  Jelle veronderstelde in zijn blog van 20 maart dat mogelijk man en vrouw jonge vogels uit 2016 zijn; dit vanwege onhandig gedrag tijdens een paring. Misschien dat ook een rustpauze in de eileg wijst op een 1-jarige vrouwtje?

IJsvogel Alle Beleef de Lente blogs