Binnenkort

Binnenkort

Wij presenteren u....het 3de ei!

Johan Arts | vrijdag 24 maart 2017 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1320x

Mevrouw slechtvalk heeft er weer een arbeidsintensief nachtje opzitten, maar met een mooi resultaat: ei nummer drie is gelegd! Het ei, dat zo gewoon lijkt maar een hele reis heeft afgelegd.

Het leggen van een ei, wat een klus! Een ei, waarvan er in de broedperiode door duizenden vogels een ongelofelijke hoeveelheid wordt gelegd. Een topklus van moeder natuur.

Een reis die begint in de eierstokken met de productie van de dooier. Éénmaal klaar gaat de dooier na een kort verblijf in een trechter de eileider in, waar het eiwit wordt aangemaakt. Vanuit de eileider belandt het ei in een ruimte achter het rectum, waar zich onder andere het reservoir met zaad van de man bevindt, waar de schaal wordt aangemaakt. Een multifunctionele ruimte, waar overigens ook ontlasting wordt gemaakt en de urine uitkomt, waar zich meerdere klieren bevinden. Vogels kennen uiteindelijk maar één uitgang aan hun achterzijde, de cloaca genoemd, die dient als uitgang voor eieren, uitwerpselen en tevens fungeert als geslachtsorgaan. De natuur op haar veelzijdigst!