Kerkuilentaal

Bernice Goffin | maandag 8 april 2019 | Vind ik leuk | Bewaar deze blog | 1065x

Zoals al eerder genoemd heeft de kerkuil een zeer goed zicht, maar ook geluid speelt een belangrijke rol in het leven van de kerkuil. U heeft ons paar vast al verscheidene geluiden horen maken. Maar wat proberen ze er nou mee te zeggen?
Foto door Jelle de Jong

De baltsroep

Heeft u het wel eens gehoord op het nachtelijke boerenland? Een spookachtige, ijselijke schreeuw? Het klinkt voor ons misschien beangstigend, maar voor vrouwelijke kerkuilen is het onweerstaanbaar! Deze roep gebruiken de mannetjes om vrouwtjes van heinde en verre naar hun territorium te lokken of om hun partner het hof te maken. De baltsroep draagt erg ver: als u een kerkuil hoort, is het dan ook de grootste kans dat u deze roep hoort.

Blazen

Het zogenaamde ‘blazen’ is een geluid wat voornamelijk door het vrouwtje en de kuikens wordt gemaakt. Als u in de avond of nacht de camera aanzet zult u horen dat ons broedende vrouwtje dit geluid nu ook regelmatig maakt. De betekenis is simpel: ‘geef mij eten!’ Een duidelijk teken dat het mannetje maar eens even goed zijn best moet gaan doen. Gelukkig doet onze man dat dan ook zeker!

Snavelklappen

Het dichtklappen van de snavel is een geluid wat we niet veel hopen te horen in onze nestkast: het betekent namelijk dat er gevaar dreigt. Dit geluid wordt voornamelijk gemaakt door kuikens wanneer ze ergens van schrikken of wanneer er een ongenode gast de nestkast bezoekt. De betekenis is dan ook ‘wegwezen!’ Als u wilt weten hoe dit snavelklappen klinkt kunt u naar deze clip van de bosuil kijken waarin het kuiken geringd wordt: ook bosuilkuikens maken dit geluid.

Meer informatie over de geluiden van kerkuilen vindt u op de website van Kerkuilenwerkgroep Nederland. Hier kunt u ook enkele geluiden van de kerkuil beluisteren. Bij deze wens ik u dus niet alleen veel kijkplezier bij onze kerkuilencam, maar ook veel luisterplezier!

Foto van Shutterstock