Pimpelmees / Hans Peeters Alle berichten

Trots op mijn Vogeltuin

Geplaatst op 4 maart 2019

Veel tuinbezitters weten van hun stukje grond een waar paradijs voor vogels te maken. Maar hoe doen die mensen dat? Karen en Wim zorgen voor goede schuilplekken en nog veel meer in hun natuurlijke tuin. Ze zijn het 'stenen tijdperk’ echt ontgroeid!

Trots op mijn vogeltuin

Elke maand gaat Hans Peeters op zoek naar een natuurlijke tuin, kleine vogelreservaatjes waar de bewoners terecht heel trots op zijn. Bij elkaar opgeteld vormen zulke tuinen een mooi en groots natuurgebied, weliswaar verspreid over het hele land. Deze keer een vogeltuin in Zuid-Holland aan de rand van de Biesbosch.

Tuin met woning van familie Davidse / Hans Peeters Tuin met woning van familie Davidse / Hans Peeters

Benedentuin in Hardinxveld-Giessendam

Karen en Wim Davidse wonen in een drie-etagewoning. Beneden runnen ze hun dierenartsenpraktijk, terwijl ze op de bovenste twee etages leven. Geen statige villa maar een tussenwoning in een doodgewone woonwijk. “Het is een lekker wilde tuin waar weinig werk aan is, want daar heb ik geen tijd voor”, legt Wim uit. “Maar juist daardoor zien we wel heel veel vogels”, vult Karen aan.

Met zijn afmetingen van 5.50 x 22 meter is het geen kleine tuin, maar ook niet overdreven groot. Gelegen op het zuiden met rivierklei van de Merwede en aan een zij-arm van het riviertje de Giessen.

Tuin van familie Davidse / Hans Peeters Tuin van familie Davidse / Hans Peeters

Spannende avonturen

Vanaf de praktijk kijk ik de tuin in en mijn jongensbloed begint meteen te stromen. Het is hier een en al spanning. Een dichte begroeiing met bomen en struiken, volop donkere schaduwrijke plekjes waar zich een tuinpad doorheen slingert. Er staat in deze tijd van het jaar nog niet veel in bloei, maar het is niet moeilijk voor te stellen hoe hier in het voorjaar hommels en bijen zoemen en vlinders fladderen. Of een muis schichtig wegschiet. Hier beleven koolmees, vink en merel avonturen als ze op zoek zijn naar een partner of naar een geschikt nestplekje.

Heggenmus / Hans Peeters

Vogel van de maand: heggenmus

Onopvallend scharrelt de heggenmus door menig tuin. Op het eerste oog lijkt deze soort op een vrouwtje huismus, maar het is geen mus. De bruin gestreepte rug lijkt inderdaad musachtig, maar de grijsblauwe borst absoluut niet. Het fijne spitse snaveltje betekent dat we met een echte insecteneter te maken hebben, in tegenstelling tot de huismus. Vroeg in het voorjaar zingt hij zijn snelle kristalheldere liedje, dat hij steeds maar herhaalt en herhaalt. Heggenmussen leiden een uitzonderlijk actief seksleven.

Cederboom / Hans Peeters Cederboom / Hans Peeters

Tuininrichting

In het centrum van de tuin van Wim en Karen domineert een reusachtige ceder. Niet direct de meest vogelvriendelijke boomsoort, maar dankzij de hedera (klimop) en blauwe regen, die zich langs de stam en door de takken slingeren, trekt hij heel wat insecten aan. Tevens biedt de boom schuilgelegenheid aan vogels als de kat voorbij sluipt of er een sperwer langs schiet. De dichte begroeiing biedt nestmogelijkheden aan winterkoning en vink.

Dat geldt ook voor de coniferenhaag en de hekjes waar klimop tegenaan groeit. Een prunusboom, sering en forsythia trekken met hun bloemen veel insecten aan. Deze tuininrichting mag er wezen!

TIP: laat bladeren liggen

Karen en Wim laten gevallen bladeren in het najaar zoveel mogelijk liggen. Daartussen krioelt het van insecten en spinnetjes. Winterkoning, roodborst, maar ook heggenmus scharrelen ’s winters graag in deze laag-bij-de-grondse snackbar.

Ideale vogeltuin

Een ideale vogeltuin kenmerkt zich door de verschillende etages: bomen, struiken, maar ook lage planten. Wim: “We hebben veel vaste planten en van het vroege voorjaar tot late herfst bloeit er altijd wel wat. Ook planten die een ander onkruid zou noemen.”

“Ja,” beaamt Karen, “en vergeet onze krokussen en sneeuwklokjes aan het eind van de winter niet. Bij de eerste zonnestralen vliegen hommels enthousiast van bloem naar bloem. Later komen de honingbijen, die de hele zomer aanwezig zijn.”

Honingbij / Hans Peeters Honingbij / Hans Peeters

Natuurlijk ontbreekt ook een vijvertje niet in de tuin van Karen en Wim. Het ligt goed verscholen tussen de begroeiing. Vogels komen er drinken en badderen en zomers zetten libellen hun eitjes af in het water. Er zitten ook salamanders in. “De vissen zijn opgegeten door een blauwe reiger”, meldt Wim.

Krokus / Hans Peeters

Plant van de maand: krokus

Plant in het najaar lekker veel bloembollen van de krokus bijvoorbeeld. Hier geldt: overdaad schaadt niet. In februari als het nog bitter koud kan zijn, prikken de eerste bloemetjes boven de grond of sneeuw uit. Verbazend dat er in de eerste zonnestralen al harige hommels rondvliegen en zich tegoed doen aan het rijkelijk aanwezige stuifmeel.

Karen & Wim Davidse / Hans Peeters Karen & Wim Davidse / Hans Peeters

Beetje vals spel

Een beetje vals spelen Wim en Karen wel, geven ze volmondig toe. Aan de achterkant grenst hun tuin aan een brede singel, een zijarm van het riviertje de Giessen. Aan de overkant van het watertje kijken ze uit op een gemeentepark met knotwilgen en hoge bomen. “Daardoor krijgen we natuurlijk meer vogels op bezoek, zoals gaaien en de groene specht”, vertelt Karen. “Achter bij de vlonder heb ik een tak bevestigd die over het water hangt, voor de ijsvogel. Hier hebben we ook een zitje gemaakt, ons droomplekje.”

Tuin familie Davidse van bovenaf / Hans Peeters Tuin familie Davidse van bovenaf / Hans Peeters

Door vogelogen

Vanaf de derde etage kijken we uit over de tuin van Wim en Karen en die van de buren. Het contrast kan bijna niet groter zijn. Links keurige rechte vakken met gazons doorsneden door brede stenen paden. Bij de buren aan de andere kant zien we alleen maar bestrating. We leven toch niet meer in het stenen tijdperk! Als vogel is de keuze snel gemaakt, waar je in deze buurt wilt verblijven. Bij Karen en Wim natuurlijk!

In de verte ontdekken we de contouren van Nationaal Park de Biesbosch.

Wat leeft er zoal

Vogel top-10: pimpelmees, koolmees, winterkoning, roodborst, heggenmus, merel, grote bonte specht, Turkse tortel, ijsvogel en fitis.

Insectenrijk: honingbij, wesp, hommel, hoornaar, kolibrievlinder, koninginnenpage (1x gezien), dagpauwoog, oranjetipje en klein geaderd witje.

Koolmees / Hans Peeters Koolmees / Hans Peeters

Wat leeft er in uw tuin?

Misschien hebt u er al eens van gehoord: een tuinreservaat. Een tuinreservaat is een paradijs voor wilde planten en dieren. Tuinen zijn in dorpen en steden belangrijke leefgebieden voor vogels en veel andere soorten. De trend van tegenwoordig is helaas steeds meer verstening. Makkelijk in onderhoud is soms een argument. Maar hoe leuk is het niet wanneer u met uw kopje koffie buiten zit, of binnen bij het raam en u kunt genieten van al het leven wat zich afspeelt in uw eigen tuin! Bent u benieuwd wat er zich door het jaar heen afspeelt in uw tuin? Doe dan mee met de Jaarrond Tuintelling via www.tuintelling.nl! U kunt zelf kiezen welke soortgroepen u telt, en hoe vaak. De ervaring leert dat u gaandeweg steeds meer mooie soorten in uw tuin ontdekt.

Grote bonte specht / Hans Peeters Grote bonte specht / Hans Peeters

Uw tuin, een tuinreservaat?

Wilt u de extra stap maken en uw tuin omtoveren tot een waar paradijs voor wilde planten en dieren? Bekijk hier of u een tuinreservaat bent of kunt worden!