Eva Balfoort / Fred van Diem Alle berichten

“Een vijver brengt veel leven in je tuin”

Geplaatst op 10 december 2021

Eva Balfoort heeft altijd een passie gehad voor vogels in de tuin. Als tuinvogelconsulent helpt ze anderen om hun tuin vogelvriendelijk te maken. Een natuurvijver en inheemse planten, struiken en bomen maken vaak deel uit van haar advies. En natuurlijk: tegels eruit.
Eva Balfoort / Fred van Diem Eva Balfoort / Fred van Diem

Eva is zolang ze zich kan herinneren gek van tuinen en vogels. “Eind jaren zeventig was er een strenge winter. Mijn ouders plaatsten toen een eenvoudige voedertafel in de tuin. Op het voer kwamen veel vogels af, ook een roodborstje. Ik vond dat als kind geweldig en sinds dat moment ben ik in vogels geïnteresseerd.”

Toen Eva in haar werk meer ruimte kreeg voor andere dingen, ging ze op zoek naar vrijwilligerswerk. “Mensen die me kennen, zeiden: ‘je moet tuinvogelconsulent worden, want dat is op jouw lijf geschreven’. En ik stond nog niet op de site of ik kreeg mijn eerste opdracht. Een dag voor kerst, van mensen die niet lang geleden verhuisd waren. Hun tuin was groot met veel steen en gras. Ze wisten niet goed waar ze moesten beginnen.”

Natuurvijver

Na de eerste opdracht volgden er snel meer. “Mensen met een grote tuin wilden een hele strook achterin de tuin vogelvriendelijk maken. Dat kon vrij eenvoudig, door meer struiken en bomen te plaatsen. Die geven beschutting, nestgelegenheid en voedsel – allemaal belangrijk voor vogels. Ook in een eentonig gazon kun je variatie krijgen, door bloemen zoals klaver en madeliefjes in het gras te zaaien. Dat vinden insecten en vogels heerlijk.”

“Ik adviseer ook vaak een natuurvijver aan te leggen. Water brengt veel leven in je tuin; niet alleen vogels, maar ook kikkers, salamanders en libellen. En de struiken vervangen die weinig natuurwaarde hebben. De laurierkers en rododendron bijvoorbeeld, dat zijn potentieel invasieve exoten. Ik heb liever zo veel mogelijk inheemse planten, bomen en struiken die passen bij de grondsoort.”

Merel / Pixabay Merel / Pixabay

Klimop

Struiken als meidoorn, liguster en krentenboom en bomen zoals de sierappel en lijsterbes zijn vogelvriendelijk en maken vaak deel uit van haar advies. Net als de klimop. “Die heeft ten onrechte een slecht imago, omdat klimop de muren zou aantasten. Maar het is een geweldige plant. Klimop bloeit aan het einde van de zomer en in de herfst, als er verder niet veel voedsel meer is te vinden. Dit trekt veel insecten, die weer voedsel zijn voor vogels. En daarna zorgen de bessen de hele winter voor voedsel. Klimop biedt vogels ook nestgelegenheid en schuilmogelijkheid.”

Appelvink / Hans Peeters Appelvink / Hans Peeters

Appelvink

Begin 2021 kon Eva deze adviezen zelf toepassen. Ze verhuisde toen en zag weinig vogels in haar nieuwe tuin. “De tuin had veel gazon en er waren weinig bloemen. Ik ben meteen gestart met het voeren van de vogels. Ik heb delen van het gazon verwijderd, ben minder gaan maaien en heb veel bloeiende planten geplant. Daar kwamen veel insecten en vogels op af. Hortensia's, laurierkers en rododendron heb ik verwijderd en ik heb een gemengde inheemse haag geplant.”

Zo wist ze binnen een jaar veel vogels naar de tuin te lokken. Ze ziet er nu bijvoorbeeld huismussen, vinken, groenlingen, kool- en pimpelmezen, merels, heggenmussen, boomklevers, roodborstjes, houtduiven, Turkse tortels en soms zelfs een appelvink en koperwieken. Klaar is het nog niet: binnenkort volgen nog een haag van hulst, bomen en een vogelbosje. En uiteraard: een natuurlijke vijver.

Eva Balfoort / Fred van Diem Eva Balfoort / Fred van Diem

Bestrating in plaats van groen

Eva hoopt dat haar werk mensen aanzet tot vergroening, want ze heeft veel groen zien verdwijnen uit de tuinen om plaats te maken voor bestrating. “Dat maakt een tuin eentonig en dat is niet goed voor vogels en andere dieren. Gelukkig kiezen steeds meer mensen voor een vogelvriendelijke, groene tuin. Maar vaak weten ze niet hoe ze dat moeten aanpakken. Ik adviseer ze graag over hoe ze dit kunnen doen.”

Tips voor inrichting van de tuin

Vogels maken graag gebruik van tuinen. Iedereen kan vogels daarbij helpen, ook als je een balkon hebt of een kleine stadstuin. Vogelbescherming heeft veel praktische tips om ook jouw tuin vogelvriendelijk te maken.

Persoonlijk tuinadvies

Maak eens een afspraak met een Tuinvogelconsulent van Vogelbescherming. Die geeft persoonlijk advies op maat over hoe je je tuin of balkon inricht. Leden van Vogelbescherming krijgen korting.

zoek een tuinvogelconsulent in jouw buurt