Toon alle berichten

Door Robert Kwak
Hoofd afdeling Bescherming, Vogelbescherming Nederland

Negeer de EU: gebruik zelf nooit meer Roundup!

Geplaatst op 28 november 2017

Ook een hekel aan gifgroene weilanden? Maakt u zich geen zorgen: voorlopig mogen ze nog minstens 5 jaar geregeld geel of bruin gespoten worden! Het onkruidbestrijdingsmiddel glyfosaat blijft namelijk toegestaan in de EU. 18 lidstaten, waaronder Nederland, stemden voor het verlengen van de toelating van het middel, dat wordt gebruikt in het bekende bestrijdingsmiddel Roundup. Het mag nu dus nog minstens vijf jaar worden gebruikt in de Europese Unie.

Glyfosaat wordt op allerhande plaatsen gebruikt om ‘onkruid’ te verdelgen. Zelf praat ik liever over ‘ongewenst kruid’. Wie zijn wij om in miljoenen jaren evolutie ontstane planten, die in de mensenwereld weten te overleven als onkruid te betitelen?

Wat is onkruid?

Juist dit onkruid - lees: de wilde bloemen, de zaaddragende éénjarige planten - is een basis voor het voortbestaan van insecten en vogels. Het steeds weer ‘dodelijk’ ingrijpen in de vegetatie met gif is de grootste bedreiging voor het voortbestaan van bloemrijke weiden, akkers, wegbermen en slootkanten. En ook in tuinen.

Oproep

Kom op. Geef de natuur haar zelfbeslissingsrecht terug en laat je verbazen door de weelde aan wilde planten die dat oplevert. En daarmee aan vele dieren, waaronder ‘onze’ vogels.

Negeer de toelating en gebruik zelf nooit meer glyfosaat of Roundup!

Koop melk en kaas

Zuivel geproduceerd met nadrukkelijke aandacht voor natuur en weidevogels. Sinds de campagne Red de Rijke Weide van Vogelbescherming is hier steeds meer aandacht voor. U kunt via aankopen in de supermarkt laten zien wat u belangrijk vindt.

Informatie en verkooppunten

Gratis magazine Vogels dichterbij

Maak van uw tuin een vogelparadijs. Dit magazine staat boordevol mooie foto’s over vogels kijken en met veel praktische tips over vogels voeren, nestkastjes en vogelvriendelijke tuinen.

Bestel Vogels dichterbij