Toon alle berichten

Door Jeanet van Zoelen
Medewerker Vogelbescherming Nederland

Zes toffe torenvalk-feiten

Geplaatst op 8 september 2017

Wat u wellicht weet van de torenvalk, is dat hij vaak stil in de lucht hangt (te ‘bidden’) langs de kant van de weg, op zoek naar muizen. Daaraan is hij goed te herkennen. Wat u (misschien) niet weet over deze kleine roofvogel staat hier op een rijtje: zes toffe torenvalk-feiten.

1 Torenvalken hebben duivenoverlast

Torenvalk, rare naam voor een vogel die vooral broedt in nestkasten en oude kraaiennesten. Dat was ooit anders. Vroeger had bijna elke kerktoren wel een torenvalk, maar dat kan niet meer. De torens worden namelijk afgedicht om duivenoverlast te voorkomen. Lastig, ook voor de valken! Van oorsprong bewonen ze rotsrichels en -spleten.

Jonge torenvalken in een nestkast / Renee Koonings (Fotogalerij)

2 Torenvalken kunnen vliegend stilstaan

Torenvalken ‘bidden’ vaak langs de kant van de weg. Bidden is eigenlijk vliegend stilstaan in de lucht. Hij slaat snel met zijn vleugels, maar hangt op één plek en houdt zijn kop stil. Zo ziet hij alles op de grond, zelfs een onvoorzichtige muis, die hij meteen grijpt. Waarom jagen in de berm? Omdat de meeste graslanden muizenarmer worden en wegbermen nog wel veel muizen huisvesten.

3 Torenvalken besparen energie

Hun eigen energie wel te verstaan! In de winter komen veldmuizen elke twee uur boven de grond om te eten en dat weten torenvalken precies. Ze jagen op momenten dat er muizen zijn en niet de hele dag. Ze jagen ook alleen op plaatsen waar daadwerkelijk muizen zitten. Dat zien ze aan de ultraviolette straling die afkomstig is van muizenurine (mensenogen kunnen die straling niet zien). Hebben ze genoeg gegeten, maar is de muis nog niet op? Dan verstoppen ze de rest voor de volgende dag.

Torenvalk met net gevangen muis / Gladys Klip (Fotogalerij)

4 Torenvalken helpen fruittelers

Een handige locatie voor een torenvalknestkast is een boomgaard. Fruittelers hebben namelijk vaak last van muizen die de wortels van jonge bomen aanvreten en van spreeuwen die het fruit aanpikken. De torenvalk vangt muizen en houdt hopelijk de spreeuwen een beetje op afstand! Een win-win situatie.

(Het aantal veldmuizen in Nederland gaat hard achteruit. Een torenvalknestkast in een weidevogelgebied is daarom niet handig, omdat ze bij gebrek aan muizen ook weidevogeljongen kunnen pakken.)

5 Torenvalken beginnen als ‘torrenvalken’

Jonge torenvalken zijn niet erg handig met het vangen van muizen, maar, oefening baart kunst. Ze beginnen als ‘torrenvalk’: lopend proberen ze kleine kevers en torren te pakken. Hebben ze er één, dan spreiden ze hun vleugels uit om die enorme prooi af te schermen tegen mogelijke kapers. In die oefentijd worden ze nog bijgevoerd door de ouders.

Jonge torenvalk wordt bijgevoerd door ouder / Shutterstock

6 Torenvalken leven ook in steden

Stadse torenvalken leven wel anders dan plattelandse. Eigenlijk zijn het muizenliefhebbers (3 of 4 per dag), maar die vang je niet op een marktplein. Vandaar dat ze vooral op rondscharrelende mussen jagen, die ze pakken door een verrassingsaanval vanaf een onopvallend uitkijkpunt. In de winter wachten ze -slim- de spreeuwen op die in de stad komen slapen.

Foto in header: Torenvalk / Jan Jongejan (Fotogalerij)

De mooiste manier om íedere roofvogel te zien is in volle glorie in de vrije natuur en niet in een show! Ontdek het leed achter roofvogelshows: Roofvogels en uilen zijn niet voor de show. Gebruik deze flyer ook om bezoekers van zo’n show te informeren. Wilt u een actiemail schrijven naar een organisatie die van plan is een roofvogelshow te houden, neem dat contact op met de Werkgroep Roofvogels Nederland.

Het volledige standpunt van Vogelbescherming over Roofvogelshows vind u hier.

Onze webwinkel

Vogels brengen leven en kleur in onze natuur. In de webshop van Vogelbescherming vindt u alles voor en over vogels. Zodat u nog meer van ze kan genieten. En bovendien: met elke aankoop steunt u het werk van Vogelbescherming Nederland. Samen met u beschermen we zo kwetsbare vogels in binnen- en buitenland.

Bekijk onze webwinkel

Ga eens mee op vogelexcursie

Deskundige vogelgidsen nemen u tijdens de excursies van Vogelbescherming mee naar de mooiste vogelkijkplekken van Nederland. Met hun gepassioneerde uitleg ziet en hoort u altijd meer. De meeste excursies zijn gratis.

Iedereen is welkom