Toon alle berichten

Door Jeanet van Zoelen
Medewerker Vogelbescherming Nederland

Bosuil in de buurt!

Geplaatst op 25 januari 2017

Bosuilen zijn in februari volop aan het baltsen! Dat geeft de burger moed, want hartje winter voelt dat tóch als een tikkeltje lente. Luister dus goed in de late schemering naar het geluid dat je in élke spannende film hoort: “Hoe… hoe-hoe-hoe-hoeeee...” Dan weet je: hier woont een bosuil!

Echt, de kans dat je een bosuil kan horen is best groot. Het is een veelvoorkomende uil en ze wonen dichterbij dan vaak wordt gedacht. Natuurlijk in het bos – zoals de naam doet vermoeden – maar ook in dorpen en steden, als er maar geschikte broedplaatsen zijn. Daarin zijn ze makkelijk.

Een lekker holletje, waar dan ook

Geschikte bosuil-plaatsen zijn oude bomen met grote holten (in parken, op begraafplaatsen, langs lanen), gebouwen met openingen om ongestoord in en uit te vliegen (zolders, kerktorens, schuren) of speciale nestkasten.

Samenwonen in het territorium

Als de bosuil-man zijn bekende baltsroep roept, roept zijn vrouwtje terug: “Ke-wik!!” Ze kennen elkaar goed, want wonen het hele jaar samen in hun territorium. Ook zitten ze soms lekker te kroelen of snavels tegen elkaar te wrijven. Zo versterken ze hun band. Het vrouwtje broedt, maar alleen als ze te eten krijgt van het mannetje.

Nieuwsgierige takkelingen

Jonge (bos)uilen worden takkelingen genoemd. Ze zijn nieuwsgierig en gaan op onderzoek uit. Uit diepe broedholen klimmen ze naar het vlieggat omhoog met hun klauwen en vleugels. Ook als ze nog niet kunnen vliegen, springen ze uit het nest als ze ongeveer 30 dagen oud zijn. Ze zitten dan op de bosbodem of klauteren door struiken, langs takken en schors naar een veilige zitplaats. Laat ze altijd met rust! De ouders waken over ze.

Wijzigen hun menu

Zelfs de strengste winter, waarin geen muis meer te vinden is, deert de bosuil weinig. Ze wijzigen hun menu dan gewoon en gaan over op vogels, zoals mussen, groenlingen en vinken. Die overstap is heel typisch voor bosuilen. Het is ook een reden dat ze talrijk zijn en zich makkelijk handhaven in steden. Stadse bosuilen eten namelijk vooral vogels.

Wil je ze niet alleen horen, maar dit alles ook eens zien? Kijk dan vanaf maart naar www.beleefdelente.nl!

Geen roofvogelshows

Vogelbescherming is tegen het houden van roofvogels en uilen door particulieren (niet zijnde erkende valkeniers) en het houden van roofvogelshows. Roofvogels en uilen horen niet in een hok.

lees hier waarom

Nestkasten Vogelbescherming

Vogelbescherming biedt een keur aan nestkasten aan. Als u uw nestkast bij ons koopt, helpt u behalve de vogels in uw tuin ook het beschermen van alle vogels in Nederland.

kijk voor ons aanbod in de webshop