Toon alle berichten

Door Tom Brekelmans
Tuinarchitect

De vlam in de kast

Geplaatst op 26 januari 2017

Veel vogels gaan in deze tijd, veelal onopgemerkt, hun territorium bepalen. Het kan nog volop winter zijn, maar de dagen worden al weken weer langer. Zomaar kan een verwarmend zonnetje de grote lijster verleiden tot zijn eerste voorjaarslied maar dan wel op eigen terrein. Mezenpaartjes inspecteren nu ook met enige regelmaat beschikbare nestkasten in de wijk. Eind februari kan hun uiteindelijke voorkeur zijn bepaald, ondanks dat het nog een tijdje duurt voordat ze met stofferen gaan beginnen. Voorlopig wordt er alleen in geslapen.

Drastisch inkwasten met petroleum

Een gebruikte nestkast is een broeinest van allerlei parasieten en insecten en moet nodig worden ontsmet. In minuscule kiertjes kunnen veel plaaggeesten overwinteren en daar mag wat mij betreft de brand in.

Zelf gooi ik er eerst de vulling uit en giet er vervolgens wat petroleum in, die ik aansteek. Even lekker laten fikken totdat het genoeg is geweest, doven door af te dekken en klaar is Kees. Houten kastjes worden dan misschien inwendig wat lichtelijk zwart geblakerd maar het is dan wel afgelopen met neten en ander bloedzuigend ongedierte. Het is drastisch, dat geef ik meteen toe. Met petroleum inkwasten is wat ik leerde van een oude kippenboer, heel effectief tegen allerlei neten en bloedluis maar volstrekt onschadelijk voor de vogels zelf. Dat aansteken is mijn persoonlijke toevoeging.

Hand onder de vlooien

Straks gaan de meesjes weer met mossen aan de slag om uiteindelijk de nestkom met haartjes af te ronden maar daar kunnen valse verrassingen aan kleven. Het heeft mij al een paar keer diepe teleurstelling bezorgd.

Zomaar wordt een kast verlaten tijdens het broeden, dat kan toch niet? Als ik er dan mijn hand in stak om de ei temperatuur te voelen zat ineens mijn hand vol vlooien, door de mees uitgebroed! Het is niet preventief te verhelpen, het kan zomaar gebeuren. In zo’n geval gaat bij mij meteen de complete kast met nest en al met petroleum in de hens. Dat red je niet met een lauw sopje.

Prul- en funspul

Er is nogal wat rommelig vogelnestkastjes prul- en funspul in omloop en jawel hoor, koolmezen hebben daar zelden problemen mee, zolang er maar een gat in zit. Maar blikken kastjes zijn de dood in de pot, die worden kokend heet in de zon.

Zo vrijmoedig als koolmezen zijn pimpelmezen niet, die willen een nauwsluitend maatpak; een perfect passend invlieggat. De grotere koolmees kiepert de pimpel er simpel uit als het een groot gat is en dat weet de pimpel en die begint er niet eens aan.

Veel beter zijn de vogelkasten die Vogelbescherming Nederland verspreid. Voor elke holenbroeder de geëigende afmeting. Van harte aanbevolen.

Ook ’n vogelvriendelijke tuin?

De Tuinvogelconsulenten van Vogelbescherming adviseren tegen een klein bedrag (leden krijgen korting) hoe uw tuin vogelvriendelijk kan worden ingericht. Zelfs op het kleinste lapje is er nog van alles mogelijk.

Tuinadvies aanvragen

Gratis magazine Vogels dichterbij

Maak van uw tuin een vogelparadijs. Dit magazine staat boordevol mooie foto’s over vogels kijken en met veel praktische tips over vogels voeren, nestkastjes en vogelvriendelijke tuinen.

Bestel Vogels dichterbij

Tuinarchitect Tom Brekelmans is een gepassioneerd vogelaar met meer dan 30 jaar ervaring met tuininrichting en andere buitenruimten. Zijn ontwerpen als tuinarchitect zijn meervoudig bekroond, onder meer met de Welstand Architectuurprijs. Jarenland schreef hij tuincolumns voor veel regionale dagbladen. Voor Vogelbescherming is hij vrijwillig Stadsvogeladviseur. Meer informatie via www.burobrekelmans.nl.

koolmees pimpelmees tuintip nestkast tombrekelmans