Toon alle berichten

Door Ruud van Beusekom
Vogelbescherming

Bart, Francine & Irene

Geplaatst op 1 maart 2014

Ik ben een Bart. ‘Bart’ staat voor ‘het profiel vogelaar’. Bart hangt met zijn foto aan de kast bij de afdeling Marketing van Vogelbescherming in Zeist. Als ik daar weleens kom buurten, dan kijk ik altijd even naar Bart. Toevallig ken ik deze Bart, hij is een groot klauwierkenner.

Hij kijkt met een nieuwsgierige blik de camera in, de blik van een onderzoeker. Iemand die weet dat wetenschap draait om het verzamelen van interessante cijfers. Ik kan het niet zien, maar hij heeft vast bergschoenen aan: de nieuwe geitenwollen sokken. Die heeft hij ook aan op kantoor. Bart draait al jaren zijn rondjes in zijn meetnetplotje van het Broedvogel Monitoring Project. Af en toe twitcht Bart, hoewel hij er niet graag voor uitkomt.

Een Francine ben ik niet. Francine hangt boven Bart en is tuinvogelliefhebber. Zij is een dame van in de vijftig. Een vriendelijke mevrouw. Zij loopt op zondag de kunstroute met haar vriendin die ook net met vogels kijken is begonnen. Francine koopt zich suf aan vetbollen. Zij spelt de rubriek van Nico de Haan in het magazine Vogels en doet elk jaar mee aan de Tuinvogeltelling. Francine is vertederd door de ogenschijnlijk bescheiden heggenmus, die over haar gazon schuifelt. Ze weet niet wat Bart wel weet. Dat heggenmussen overspel plegen en aan triootjes doen. En dat een alfamannetje de cloaca van een vrouwtje net zolang beroert tot zij het sperma afscheidt van het bètamannetje, waar ze het net nog mee gedaan heeft.

Een Irene ben ik ook niet. Irene hangt ook op de kast en is een natuurliefhebber, zo luidt het bijschrift. Ik kijk nog eens goed en ik ben licht confuus. Irene lijkt op Francine, ze heeft alleen wat korter haar. Maar net zo oud en net zo vriendelijk. Ik laat me uitleggen dat een Irene toch echt iemand anders is. Irene wandelt graag in de natuur. Niet zomaar, nee zij doet aan nordic walking. Irene is fan van Beleef de Lente, dol op Penguins Uncovered en Vogels leest zij weleens bij de tandarts. Ik ben een Bart. Vermoedelijk bent u ook een Bart, want u leest Vogels+, het vakblad voor vogelaars en vogelbeschermers. Bent u geen Bart, dan móet u een Francine of een Irene zijn. De wetten van Marketing zijn onverbiddelijk.

ruudvanbeusekom