Alle berichten

Vogelbeschermer Ruud Foppen benoemd tot bijzonder hoogleraar

Geplaatst op 2 juni 2016

Vogelonderzoeker Ruud Foppen is benoemd tot bijzonder hoogleraar Integrated conservation biology (geïntegreerde natuurbeschermingsbiologie) aan de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de Radboud Universiteit. Foppen is werkzaam voor Sovon Vogelonderzoek Nederland en Vogelbescherming Nederland.

De oranje lijst: een voor-waarschuwing

Ruud Foppen werkt al een aantal jaar bij Vogelbescherming aan het Early warning and Alert Protocol. Kort gezegd komt het er op neer dat Vogelbescherming door dit systeem sneller weet of het niet goed gaat met bepaalde vogelsoorten in Nederland, en wat daar de (mogelijke) oorzaken voor kunnen zijn. In ieder geval vóór ze op de rode lijst belanden!

Zo heeft Foppen een aantal jaar geleden de 'oranje lijst' geïntroduceerd, een soort van 'voor-waarschuwingslijst'. Deze lijst wijst op vogelsoorten waarvan de aantallen achteruit gaan en de kans groot is dat ze op de rode lijst gaan belanden als we niets ondernemen…

Geen bescherming zonder wetenschappelijk onderzoek

De leerstoel die Foppen gaat bekleden biedt uitstekende mogelijkheden het vogelbeschermingswerk naar een wetenschappelijk hoger plan te tillen. Zoals Ruud Foppen zelf zegt: "Via een goede samenwerking kunnen ecologische sleutelprocessen worden ontrafeld. Die zijn essentieel voor een effectieve natuurbescherming. Daarmee zijn we in staat om tal van maatschappelijke relevante vragen op het gebied van natuurbescherming te beantwoorden." Lees meer over Ruud zijn opdracht op de website van Radboud Universiteit (Engels).

Mogelijk gemaakt door...

De bijzondere leerstoel is mogelijk gemaakt door de partners van Natuurplaza (Sovon, RAVON, Zoogdiervereniging, FLORON en Stichting Bargerveen) en is ondergebracht bij het Institute for Water and Wetland Research (IWWR) van de Radboud Universiteit.