Toon alle berichten

Elk vogeltje eet zoals het gebekt is

Geplaatst op 27 november 2014

Het lijkt gedaan met de warme aanloop naar de winter, dus de vogels kunnen inmiddels wel wat extra calorieën gebruiken. Elk soort heeft zo zijn eigen voorkeuren. Wil je veel verschillende soorten in de tuin, voer dan gevarieerd, op verschillende plaatsen en voor elke soort wat wils.

Mussen, vinken, groenling

Dit zijn de echte zaadeters, met een forse snavel om zaden en pitten te kraken. Voer ze zaden, allerlei granen, mais, zonnebloempitten, onkruidzaden en pinda’s. Strooi het voor ze op de grond, of op een voedertafel. Veel van deze zaadeters overwinteren in groepen en ze wijzen elkaar de weg naar voedzame hapjes.

Roodborst, winterkoning en heggenmus

Voor deze insectenetertjes is het wat behelpen in de winter. Heel blij zijn ze met (gevriesdroogde) meelwormen, maden en larven. Ook een fijn zaadmengsel of ongekookte havermout of wat broodkruimeltjes zijn geschikt. Leg het voer op wel tien beschutte plekjes op de grond in de tuin en geef niet in één keer heel veel, maar herhaaldelijk een klein beetje. Ze rommelen namelijk wel een paar keer per dag de tuin door en volgen dan een soort ‘voedselroute’ van kansrijke plekjes.

Mezen

Deze ware acrobaten zijn in iedere tuin wel te vinden. Hang eten voor ze in de boom: pindaslingers, vetbollen en kokosnoten aan een touwtje. Ze zijn echter ook te porren voor zonnebloempitten of een silomix in de voedersilo of in een voerhuisje. Vetbollen en pindaslingers zijn natuurlijk ook heel leuk zelf te maken met de (klein)kinderen.

Lijsterachtigen en spreeuw

Merel, zanglijster, kramsvogel, koperwiek en spreeuw eten in de winter graag rotte appels of peren en krenten of rozijntjes. Maar ze lusten ook zoutloze etensresten en vetbollen. Ze zijn helemaal niet kieskeurig. Ze kunnen wel erg competitief zijn, dus maak drie of vier voerplekken op de grond.

Vogelvoer

Vogelbescherming verkoopt vogelvoer waarvan u zeker weet dat het de juiste bestanddelen bevat en met de grootst mogelijk zorg is geproduceerd. Tegelijk steunt u met uw aankoop het beschermingswerk van de vereniging. Kijk voor het uitgebreide assortiment op www.vogelbeschermingshop.nl.