Alle berichten

Na 4 miljoen bezoeken camera’s Beleef de Lente dicht

Geplaatst op 1 juli 2014

Vier maanden lang kon iedereen dagelijks genieten van het leven in een vogelnest, maar nu zijn de camera’s van Beleef de Lente gestopt. Het seizoen kwam dit jaar traag op gang met vogels die niet voor de camera’s verschenen, maar gaande weg kwam dat goed. Op de valreep zagen de kijkers de jongen van de slechtvalk, torenvalk en ooievaar uitvliegen. Dit seizoen maakte weer eens duidelijk dat de natuur zich niet laat regisseren. Beleef de Lente trok dit jaar ruim 800.000 bezoekers.

Voor het achtste jaar op rij volgde Vogelbescherming Nederland negen verschillende soorten vogels vanaf het moment dat ze aankwamen op hun broedplaats tot het uitvliegen van de jongen. Vandaag, op 1 juli, zijn de camera’s uitgezet.

Ruim 800.000 individuele bezoekers namen in die vier maanden een kijkje in de vogelnesten. Gemiddeld bleven ze een kleine 10 minuten op de site. In totaal werd de site maar liefst 4 miljoen keer bezocht. En dat ondanks een haperende start door uitvallende verbindingen en camera’s met storingen. Bij de zeearend vielen de camera’s zelfs uit door een blikseminslag.

Ook de vogels hielden er dit jaar zo hun eigen ideeën op na. De steenuil, oehoe, spreeuw en gekraagde roodstaart kozen een andere plek om te broeden en de koolmees verliet de 8 eieren voordat er jongen waren uitgekomen. De natuur laat zich nou eenmaal niet regisseren en dat is maar goed ook. Maar de vele lege nesten hadden natuurlijk wel invloed op het aantal bezoekers van beleefdelente.nl. Dat cijfer bleef wat achter bij voorgaande jaren.

Gelukkig was er toch nog veel moois om van te genieten. De slechtvalk, ooievaar en torenvalk waren in topvorm. Met bijvoorbeeld bij de torenvalk een recordaantal van 6 jongen. Het uitvliegen van al deze ooievaars, torenvalken en slechtvalken was prachtig live te volgen en werd massaal door de volgers van Beleef de Lente bekeken.

Ook al zijn de camera’s nu uitgezet, de filmpjes van de mooiste en meest bijzondere momenten van Beleef de Lente blijven de rest van het jaar te zien via www.beleefdelente.nl.

Uiteraard is er volgend jaar weer een nieuwe Beleef de Lente. Welke soorten er dan te zien zijn, is voorlopig nog een verrassing.