Alle berichten

Precies 10 tips voor een ontdektuin

Geplaatst op 1 juli 2014

Kijk ’s met andere ogen naar een vogelvriendelijke tuin. Het is óók een ontdektuin voor kinderen. Hier maken ze voor het eerst kennis met natuur, o zo belangrijk voor hun ontwikkeling. Pissebedden, lieveheersbeestjes, (tuin)vogels met jongen: het fascineert bovendien mateloos.

De stenen stad

Jammer genoeg is er steeds minder ruimte voor kinderen om de natuur te beleven en te ontdekken. Kinderen worden bijna gedwongen om achter de computer, tablet of smartphone te duiken. In hun directe omgeving is vaak geen ruimte om vrij in een natuurlijke omgeving te spelen; boompje klimmen, hutten bouwen, kriebeldiertjes zoeken… Als dan ook al het groen uit onze tuinen verdwijnt, wat blijft er dan nog over voor onze (klein)kinderen?

Klaar voor de toekomst!

Ouders en grootouders hebben een maatschappelijk belang om kinderen in een groene omgeving op te laten groeien, te beginnen in de eigen tuin. Want alleen als je als kind de natuur hebt leren waarderen, ben je later bereid om je in te zetten voor het behoud ervan, zo blijkt uit onderzoek. Maak je (klein)kinderen dus ook op dit belangrijke onderwerp klaar voor de toekomst! En er is nóg een goede reden om dat via een ontdektuin te doen; ook voor onszelf is zo’n tuin ontzettend leuk.

Precies 10 tips voor een ontdektuin

1. Plant een fruitboom: lekker smullen van een appel, peer of pruim.
  2. Braam, framboos, zwarte bes, kruisbes: ideale ‘klein fruit’-struiken om kinderen lekker van de natuur te laten snoepen.
  3. Moestuin: samen met je (klein)kind een stukje tuin onderhouden en laten zien waar het eten vandaan komt.
  4. Klimboom: heb je een grote boom in de tuin? Maak er een klimboom van.
  5. Bloemenborder: laat kinderen vlinders, bijen en andere insecten ontdekken. Gebruik een vergrootglas, dat maakt alles nóg spannender!
  6. Insectenhotel: bouw samen een insectenhotel.
  7. Water: geef kinderen water en zand en je hebt geen kind meer aan ze.
  8. Nestkast: leuk om samen te timmeren, te beschilderen en daarna afwachten of het kastje bewoond gaat worden.
  9. Maak een voederplek: hang een voedersilo op, of zet een voedertafel neer. Je helpt niet alleen de vogels, maar zo’n voederplek is ook perfect om kinderen naar vogels te laten kijken.
  10. Gazon: heerlijk om op te voetballen, tikkertje te spelen of lekker lui te liggen.

Hulp nodig?

Wilt u ook een ontdektuin. Goed voor kinderen én vogels, kijk hier wat de Tuinvogelconsulenten van Vogelbescherming Nederland voor u kunnen betekenen.