Grote bonte specht en middelste bonte specht / Shutterstock Alle berichten
Grote bonte specht en middelste bonte specht / Shutterstock Gert Ottens

Door Gert Ottens
Medewerker Vogelbescherming

Grote bonte vs. middelste bonte (specht)

Geplaatst op 15 juli 2020

Juveniele vogels zien er vaak heel anders uit dan hun ouders. En sommige jongen lijken zelfs op andere soorten. Zoals bij de grote bonte specht: jongen van deze soort worden wel ‘uitgescholden’ voor middelste bonte specht.

Vrijwel iedereen is bekend met de grote bonte specht; in Nederland de meest algemene specht. Grote bonte komen in vrijwel het hele land voor en nemen nog steeds in aantal toe, onder meer door het ouder worden van de bossen. Ieder bosje of zelfs tuin met een paar bomen is al geschikt. Ook de middelste bonte specht gaat het voor de wind. Was het tot de laatste eeuwwisseling nog een zeldzame broedvogel, ze breiden zich steeds verder uit vanuit het oosten en zuiden van het land. Vrijwel iedere provincie heeft inmiddels ‘mibo’s’, zoals ze ook wel worden genoemd.

Grote bonte specht / Rob Kempers Grote bonte specht met jong (links) / Rob Kempers Grote bonte specht / Rob Kempers
Jonge grote bonte specht / Jelle de Jong Jonge grote bonte specht / Jelle de Jong Jonge grote bonte specht / Jelle de Jong

Grote bonte specht

Normaal gesproken zijn volwassen grote bonte spechten goed te onderscheiden van de andere spechten. Het is hierbij voldoende om op de kop te letten. Mannetjes hebben op hun zwart-witte kop een rood achterhoofd en vrouwtjes niet. Jonge – pas uitgevlogen – grote bonte spechten hebben daarentegen een volledig rode kruin. En daarmee lijken ze wel wat op de iets kleinere middelste bonte specht.

Middelste bonte specht / Shutterstock Middelste bonte specht Middelste bonte specht / Shutterstock

Middelste bonte specht

Maar ondanks de rode kopkap van jonge grote bonte spechten zijn er wel duidelijke verschillen tussen beide soorten. Zo is het koppatroon opvallend anders. Middelste bonte spechten hebben namelijk een opener gezichtsuitdrukking doordat de lange, zwarte streep op de zijhals bij deze soort niet is verbonden met het achterhoofd. Ook is de rode kruin bij de grote bonte begrensd door een zwarte lijn. Daarnaast zijn mibo’s meer gestreept op flanken en buik. Tenslotte zijn middelste bonte spechten soms op hun geluid te herkennen. Vooral hun wat gaaiachtige roep die klinkt als een nasaal kwèè-kwèè-kwèè is uniek.

Baltsroep van de middelste bonte specht
Infographic jonge grote bonte specht vs middelste bonte specht Infographic jonge grote bonte specht vs middelste bonte specht

Kleine bonte specht

Er is nóg een bonte specht met een rood petje. Ook het mannetje van de kleine bonte specht vertoont dit kenmerk namelijk. Deze is echter makkelijk van zijn ‘neven’ te onderscheiden. Kleine bonte spechten zijn om te beginnen nauwelijks groter dan een huismus. Daarnaast is de rug zwart-wit gestreept in tegenstelling tot die van de andere spechten. Ook dit minispechtje gaat het goed in Nederland, al is zijn verspreiding vooral ‘beperkt’ tot de zandgronden en duinen.

Vogels herkennen

In de webshop van Vogelbescherming vind je alles voor en over vogels. Zoals een vogelgids om ze te herkennen. Bezoek onze winkel in Zeist of onze webshop voor een grote variatie aan de beste vogelgidsen.

Boeken in onze webshop