Roodborst / Shutterstock Alle berichten

4x Creatief met steen

Geplaatst op 24 augustus 2022

Maak uw tuin aantrekkelijk met steen. Wat, steen? Vogelbescherming zegt toch altijd 'tegels eruit, groen erin'? Dat klopt, want voor vogels valt er niets te halen in een tegeltuin. Is dus meer dan 1/3 van uw tuin betegeld? Schep ze eruit en word creatief met steen! Vier suggesties.

Als u overbodige bestrating uit de tuin schept, komt er plaats voor meer groen. Dat ziet er mooi uit, werk verkoelend in de zomer en geeft leefgebied aan insecten en vogels. Maar, u houdt ook een berg met stenen over. Geen punt! Met al die stoeptegels, keien en klinkers, kunt u namelijk veel leuke ándere dingen doen, die ook nog eens goed zijn voor uw tuin-natuur.

Pimpelmees / Pixabay Op de insecten die tussen de stenen van zo'n stapelmuurtje leven, komen al snel insecteneters af. Pimpelmees / Pixabay

1. Stenen stapelmuurtjes

Maak met keien, tegels, klinkers en dakpannen fraaie stapelmuurtjes. Door de stenen los op elkaar te leggen, ontstaan  gaatjes en kiertjes: schuilplaatsen voor kleine diertjes en insecten. Ook kunnen hierin planten wortelen, zoals varens of muurleeuwenbekjes. Al snel is het prachtig: een uniek eigen stukje natuur. Een stapelmuurtje is een prima afscheiding van een verhoogde border en brengt zo speelse hoogteverschillen in de tuin.

Zanglijster / Nature in Stock - Roger Wilshurst Zanglijster aan het werk in zijn 'smidse'. Zanglijster / Nature in Stock - Roger Wilshurst

2. Lijster smidse

Zanglijsters gebruiken vaak een platte steen om slakkenhuisjes op kapot te slaan. Zo’n plek heet een 'lijster smidse'. Probeer daarom eens op verschillende plekken in de tuin een grote platte steen te leggen. Of leg ze zo, dat u ze kunt gebruiken als 'stapstenen' tussen de planten. Om blubbervoeten en platgestampte bloemen te voorkomen als u wilt snoeien, plukken of wieden. Win-win. Ziet u kapotgeslagen slakken in de buurt? Dan weet u dat de smidse in gebruik is.

Wilde bij / Pixabay Het kan niemand zijn ontgaan dat onze bestuivende tuinvriendjes (de bijen) hulp nodig hebben. Wilde bij / Pixabay

3. Bakstenen voor bijen

Help ook wilde bijen met overgebleven bakstenen. Het kan niemand ontgaan zijn dat ze alle hulp kunnen gebruiken. Al is het maar uit eigenbelang, want ze zorgen voor de bestuiving van bomen, struiken en planten (dus voor groente en fruit).

U maakt gemakkelijk broedkamers voor wilde bijen van een paar overgebleven bakstenen. Boor hiervoor gaten van 3 tot 12 mm in de zijkant van de stenen, zodat bijen hierin hun eitjes kunnen leggen en stapel ze tegen de schuur of een stuk schutting op. Ze maakt u een bijenhotel, maar dan in steen in plaats van hout. Daar zitten gegarandeerd geen splinters aan die de vleugels beschadigen.

Puinhoop tuin Anna Kemp / Jouke Altenburg De roodborst zit al snel te zoeken in zo'n puinhoopje, naar al die dikke spinnen. Puinhoop tuin Anna Kemp / Jouke Altenburg

4. Puinhoopje

Stort vrijgekomen puin - stenen, kapotte tegels, dakpannen enzovoort - als een bergje achter in de tuin. Geen hele lading natuurlijk, maar een beetje misstaat niets naast de composthoop. De klaprozen bloeien ernaast en de winterkoning zit er al snel bovenop. Tussen het puin krioelt het namelijk van de dikke spinnen en andere kleine diertjes. Ze blijven daar, dus u heeft er geen last van en de vogels hebben lekker veel voedsel!