Toon alle berichten

4x Creatief met steen

Geplaatst op 4 februari 2014

Maak je tuin aantrekkelijk met steen. Wat, steen? Vogelbescherming adviseert toch juist zo min mogelijk bestrating in een tuin? Dat klopt; voor vogels valt er weinig te halen in een bestrate tuin. Wij adviseren dan ook om maximaal 1/3 van de tuin te bestraten. Maar met stoeptegels, keien en klinkers kun je wel heel leuke ándere dingen doen.

1. Stenen stapelmuurtjes

Maak met puinafval, keien, stoeptegels, klinkers en dakpannen fraaie stapelmuurtjes. Door de stenen los op elkaar te leggen, ontstaan er openingen en holtes: schuilplaatsen voor kleine diertjes en insecten. Ook kunnen hierin planten gaan wortelen. Zo creëer je een uniek eigen stukje natuur. Een stapelmuurtje brengt ook hoogte in de tuin. En het kan kan prima gebruikt worden als afscheiding van een verhoogde border.

2. Puinhoop

Vrijgekomen puin, bijvoorbeeld door het slopen van een muur of een gebouwtje, kan als een bergje in de tuin neergelegd worden. Tussen het puin kunnen kleine dieren en insecten zich ophouden. Zij zijn voedsel voor de vogels.

3. Smidse

Zanglijsters gebruiken vaak een steen om slakkenhuisjes op kapot te slaan. Zo’n plek noem je een smidse. Leg daarom op verschillende plekken in je tuin een grote steen.

4. Bakstenen als broedkamers

In een vogelvriendelijke tuin mogen wilde bijen niet ontbreken. Ze zorgen voor de bestuiving van de bomen, struiken en planten. Bakstenen kunnen gebruikt worden voor broedkamers voor wilde bijen. Maak boorgaten van 3 tot 12 mm in bakstenen, zodat bijen hierin hun eitjes kunnen leggen.