Slechtvalkcamera Rijksmuseum Alle berichten

Nieuwe sterren voor de camera’s van Beleef de Lente

Geplaatst op 11 maart 2022

Beleef de Lente van Vogelbescherming Nederland heeft er een nieuw paartje bij! Vanaf vandaag staat er een camera bij het nest van de slechtvalken die in de klokkentoren van het Rijksmuseum in Amsterdam broeden. Een kleine twee weken geleden zette Vogelbescherming de andere camera’s van Beleef de Lente weer aan. Sindsdien hebben al honderdduizenden mensen meegekeken bij de parende kerkuilen, de zeearenden op het nest en de bliksembezoekjes van de merel. Kijk mee op www.beleefdelente.nl.

Binnen in het Rijksmuseum zijn de Bedreigde Zwaan en meerdere beroemde vogelschilderijen van Melchior d'Hondecoeter te bewonderen. Buiten het museum kun je de slechtvalken rond het gebouw zien vliegen. Liefhebbers volgden de afgelopen twee jaar het paartje slechtvalken vanaf de grond, dankzij de camera’s bij het nest kan iedereen nu van heel dichtbij meegenieten. Het paartje zit al op het nest en de verwachting is dat er elk moment het eerste ei gelegd gaat worden.

Slechtvalk / Shutterstock Slechtvalk / Shutterstock

Rotsbroeders, maar een hoog gebouw is een goede vervanger

Slechtvalken zijn van oorsprong rotsbroeders, hoe hoger hoe beter. Hoge gebouwen in de stad zijn daardoor ook een goede plek om te broeden. In de meeste grote steden zijn inmiddels slechtvalken te vinden, in Amsterdam zelfs 8 paartjes. Aan eten geen gebrek: de stadsduiven vormen prima voedsel.

Slechtvalken bij De Mortel

Sinds de start van Beleef de Lente in 2008 volgen de camera’s van Beleef de Lente een paar slechtvalken die bovenop de tv-toren in het Brabantse De Mortel broeden. Het is één van de favoriete soorten van de kijkers, mede dankzij het spectaculaire gedrag van de slechtvalk. De prooien die de valken aanvoeren, de gevechten om de nestplek en het liefdevolle zorgen voor de jongen zorgen ervoor dat er bij deze camera altijd iets te beleven valt.

Vorig jaar trok Beleef de Lente ruim 1,7 miljoen unieke bezoekers. Een groot deel daarvan keek wekelijks, een deel zelfs dagelijks. Met Beleef de Lente brengt Vogelbescherming het leven van de vogels in het broedseizoen letterlijk in de huiskamers van de mensen. Zo wil de organisatie laten zien hoe bijzonder vogels zijn en dat bescherming noodzakelijk is. De camera’s gaan uit als alle jongen zijn uitgevlogen.

Vogels in de stad

Vogels zijn een graadmeter voor de kwaliteit van de leefomgeving. Gaat het goed met de vogels in een stad, dan gaat het goed met het stedelijk groen; ook gezond voor mensen.

Doe iets voor de vogels in de stad

De camera’s van Beleef de Lente zijn vanaf begin maart tot eind juli aan bij verschillende vogelsoorten zoals de visarend, oehoe, steenuil, ooievaar, bosuil en nog veel meer.

Kijk de clipjes en lees de blogs