Grasmus / John Steijnman Alle berichten

Plant geen invasieve exoten in de tuin

Geplaatst op 9 maart 2021

In het voorjaar richten veel mensen hun tuin in met planten en struiken. Dat is ook goed voor vogels. Die vinden zo voedsel, een schuilplek of plek om veilig te broeden. Maar er loert gevaar: veel tuinplanten komen oorspronkelijk niet uit Nederland en kunnen al woekerend schade aanrichten in uw tuin, maar ook in omliggende natuurgebieden. Wilt u uw tuin natuurvriendelijk inrichten? Kies voor planten die van nature in Nederland voorkomen.

Inheemse en uitheemse tuinplanten

De Nederlandse tuinen en natuur staan er vol mee: uitheemse planten. Soorten die hier niet oorspronkelijk voorkomen. Die blijven niet keurig in uw tuin, maar komen ook in de Nederlandse natuur terecht. Sterker nog, maar liefst 60 procent van de uitheemse planten in de natuur zijn verwilderde tuinplanten.

Dat is onwenselijk, want een deel ervan brengt schade toe aan de Nederlandse soorten in natuurgebieden (en in uw tuin). Ze vormen zelfs een bedreiging voor de biodiversiteit en worden daarom bestempeld als (potentiële) invasieve exoten.

Bekende voorbeelden van deze invasieve exoten zijn de Japanse duizendknoop, reuzenbalsemien, watercrassula, reuzenberenklauw en Amerikaanse vogelkers, maar er zijn ook vele minder bekende exemplaren. Invasieve exoten verdringen planten die hier van nature voorkomen, de inheemse planten. Als dat gebeurt heeft dat meteen invloed op de hele ecologie in een gebied: van insecten tot vogels, van reptielen tot zoogdieren. Dat kan dus ook bedreigend zijn voor soorten die hier van nature voorkomen.

Amerikaanse vogelkers / Shutterstock Amerikaanse vogelkers Amerikaanse vogelkers / Shutterstock

Vogels en verspreiding

Wist u dat ook vogels een rol spelen in het verspreiden van exoten? Ze eten bijvoorbeeld de bessen van de Amerikaanse vogelkers. Het pitje wordt ergens anders uitgepoept. Zo wordt er weer een zaadje geplant voor een nieuwe Amerikaanse vogelkers en zo komen deze planten overal terecht.

Het bestrijden van deze exoten vergt vaak een intensief beheer waar een hoop kosten bij komen kijken. Bovendien word vaak gif gebruikt om een exoot uit te roeien. Funest voor insecten, vogels en uiteindelijk voor ons.

Bottelroos / Shutterstock Bottelroos Bottelroos / Shutterstock

Tips om er niet in te tuinen

Voorkomen is dus veel beter dan genezen. Gelukkig is er een scala aan inheemse planten waar vogels óók dol op zijn, of omdat ze plantendelen eten of omdat die planten volop insecten aantrekken waar vogels dan weer op af komen. Via deze weg roepen wij u dan ook op: plant geen invasieve exoten.

Maar hoe weet je of een tuin- of vijverplant uitheems is en mogelijk een gevaar voor de natuur vormt? Een aantal tips om vogel- en natuurvriendelijk te tuinieren op een rij:

• Kijk op de website tuinernietin.nl. Hier krijgt u advies over de plant die u wilt aanschaffen. Heeft u een invasieve exoot op het oog? De website biedt alternatieve planten met dezelfde natuurwaarden (bijvoorbeeld met bessen voor vogels).
  • Kijk hier voor vogelvriendelijke beplanting.
  • Koop uw planten in onze webshop. Een veilige keus, want wij verkopen geen invasieve exoten én zo steunt u Vogelbescherming. Niet elke plant is overigens in elk jaargetijde leverbaar.
  • Meer weten over exoten in de tuin en hun verspreiding? Zie het artikel van Floron op NatureToday.

Ook ’n vogelvriendelijke tuin?

De Tuinvogelconsulenten van Vogelbescherming adviseren tegen een klein bedrag (leden krijgen korting) hoe je tuin vogelvriendelijk kan worden ingericht. Zelfs op het kleinste lapje is er van alles mogelijk.

Vind een tuinvogelconsulent in de buurt