Steenuil / Nature in Stock - Eric Medard Alle berichten

Beleef de Lente 2021: geliefde sterren en spectaculaire nieuwkomers

Geplaatst op 23 februari 2021

De webcams van ‘Beleef de Lente’ van Vogelbescherming gaan komende zondag weer aan! Het radioprogramma Vroege Vogels op NPO radio 1 zet die ochtend de camera´s tussen 7.00 en 10.00 live, zodat iedereen direct in de nesten kan kijken. De vogels genieten duidelijk al van het lentezonnetje: de bosuil zit te broeden op twee eieren en de steenuiltjes zijn tortelend in de kast te bewonderen. De camera’s op www.vogelbescherming.nl/beleefdelente registreren alles: van familiedrama’s tot opgroeiende kuikens en gepassioneerde gevechten om een minnaar. Dit jaar zijn de lenzen ook gericht op de zeearend, kerkuil, slechtvalk en ooievaar. De populaire tuinvijver is er dit jaar ook weer bij. Vorig jaar genoten meer dan 1,7 miljoen mensen van de perikelen in de vogelnesten.

Gedurende de komende maanden kan iedereen met Vogelbescherming weer live meegenieten van het liefdesleven van maar liefst 12 verschillende soorten vogels. We zien het bouwen van een nestje het paren en het broeden. Zoals bij de bosuil, die inmiddels op 2 eieren zit.

Bosuil Beleef de Lente Bosuil Beleef de Lente

Daarna zien we de kuikens opgroeien en als alles goed gaat: het uitvliegen van de jongen. Maar de natuur kan hard zijn en ook dat wordt door de camera’s geregistreerd: vechtende zeearenden, eieren-rovende marters en jonge vogels die het helaas niet redden.

De soorten van 2021

De camera’s van Vogelbescherming volgen dit jaar opnieuw de bosvijver, waar dagelijks diverse vogels komen drinken en badderen. Daarnaast zijn er de publiekslievelingen ooievaar, steenuil en slechtvalk. De zeearend volgen we dit jaar in samenwerking met It Fryske Gea vanaf een nieuwe locatie: ze hebben al plaatsgenomen op het nest! Verder volgen de camera’s de kerkuil, gekraagde roodstaart, koolmees en 3 nieuwe, spectaculaire soorten. Welke dat zijn worden in de loop van maart bekend gemaakt.

Het bekijken van de live-beelden is al jarenlang enorm populair. De meeste jaren kijken gemiddeld zo’n 1 miljoen mensen naar de webcams. Afgelopen jaar werd het kijkcijferrecord, mede door de lockdown vanwege corona, verpulverd: ruim 1,7 miljoen mensen keken toen naar Beleef de Lente.

De camera’s van Beleef de Lente zijn vanaf begin maart tot eind juli aan bij verschillende vogelsoorten zoals de visarend, oehoe, steenuil, ooievaar, bosuil en nog veel meer.

Kijk de clipjes en lees de blogs

Vogels kijken: spanning én ontspanning

Buiten zijn en genieten van je omgeving, de schoonheid van vogels en het bijzondere van hun gedrag gecombineerd met onverwachte natuurmomenten en de vraag of het lukt om een favoriete soort te ontdekken.