Gele kwikstaart / Joan Brink - Fotogalerij Alle berichten

Door Jeanet van Zoelen
Medewerker Vogelbescherming

Vogels kijken: 9 tips voor beginners

Geplaatst op 21 februari 2020

Waar ‘birdnerd’ ooit een scheldwoord was, is het inmiddels een geuzennaam. Vogels kijken is namelijk een ideale hobby en steeds meer mensen komen erachter. Daarom 9 tips voor de beginnende vogelaar.

Een blauworanje flits, in uw ooghoek. Wat was dat?! Dat lijkt… dat lijkt wel een ijsvogel. Ja! Hij zit nu daar! Vogels kijken is spannend én ontspannend. Het kan samen (excursie, vriend(in)), of juist lekker in uw eentje, het is beter voor de gezondheid dan drinken op het terras en het kan óveral (ook op het terras). Nu het ook nog hip is, heeft u geen redenen om níet in de stilte van de natuur te vogelen.

Wacht, storm nu niet zomaar naar buiten om in het wilde weg naar een vogel te kijken. Meer plezier heeft u er namelijk van met deze tips. Dan weet u ook nog vrij zeker dat u niet per ongeluk iets doet wat vogels of andere natuur schaadt.

IJsvogel / Jelle de Jong Een blauworanje flits. Wat was dat?! Dat lijkt wel een ijsvogel. Ja! Hij zit nu daar! IJsvogel / Jelle de Jong

1. Bereid u (niet) voor

In principe is er geen voorbereiding nodig om vogels te kijken, helemaal niet als u met tuinvogels begint. Maar in de praktijk is vogelen met een verrekijker wél tien keer zo leuk. Leen er anders eentje.

Verder is het fijn als u een app of vogelgids op zak heeft om vogels te herkennen. Sommige mensen mogen graag een logboekje bijhouden, vergeet dan uw pen en papier niet. En natuurlijk eten en drinken voor onderweg en afhankelijk van het seizoen uw zonnebrandcrème of stevige schoenen.

2. Bekijk vogels overal

Als beginnende vogel-kijker, denkt u misschien dat u eerst op zoek moet naar wilde natuur om vogels te vinden. Dat is gelukkig niet zo. Vogels zijn aanpassers en als u eenmaal begint met kijken, ziet u ze overal. Parken, kerkhoven, marktpleinen, grachten en zelfs daken zijn inmiddels leefgebied voor vogels. En natuurlijk uw eigen achtertuin of straat waar langs de bomen boomkruipers kruipen en in de zomer gierzwaluwen gieren.

Merel / Thea Bezemer - Fotogalerij Maak van uw tuin een natuurlijke, groene vogeltuin, dan kunt u altijd van ze genieten. Merel / Thea Bezemer - Fotogalerij

3. Verwelkom vogels in uw tuin

Maak van uw tuin een vogeltuin, dan hoeft u nooit ver weg. Gebruik hiervoor deze vogelvriendelijke tuintips of vul uw postcode in op www.mijnvogeltuin.nl. Dan ziet u meteen welke vogels in uw wijk leven en wat u voor ze kunt doen. U ontvangt concrete beplantingstips specifiek voor uw type tuin of balkon. Handig!

4. Benut vogelkijkhutten

Bent u op vakantie, een weekendje weg of op bezoek in een andere stad; ga dan eens naar een vogelkijkhut en laat u verrassen door de vogelsoorten die er komen. Vaak staan die hutten op strategische plaatsen, waar veel of mooie soorten te zien zijn en heeft u een goed zicht, zonder dat ze u opmerken. Daardoor komen ze dichtbij en kunt u rustig kijken.

Grutto en blauwe reiger / Jelle Verheij - Fotogalerij Vijanden verjagen kost vogels al meer dan genoeg energie. Zorg ervoor dat ze u niet ook nog als vijand zien. Grutto en blauwe reiger / Jelle Verheij - Fotogalerij

5. Geef vogels niet het idee dat u ze wilt opeten

Als u dichtbij vogels komt, denken ze dat u ze wilt opeten en vliegen ze weg. Dat kost ze tijd die ze nodig hebben om te paren, te broeden, voedsel te zoeken voor hun jongen of zich vet te eten voor ze wegtrekken naar warmere oorden. Verder kost het ze energie die ze zeker in de winterkou niet kunnen missen en als ze voedsel zochten, kost het zo ook nog een maaltijd. Ook al bent u helemaal niet van plan ze op te eten: de vogels weten dat niet, dus respecteer hun grenzen.

Kortom: praat niet te hard, zet uw telefoon uit, laat uw hond thuis en bovenal: komt niet te dichtbij. Als ze alert opkijken, alarmgeluiden maken of zelfs opvliegen, moet u meer afstand houden.

Ooievaar / Fokke Spoelstra - Fotogalerij De ooievaars zorgen er wel voor dat u niet bij hun nest in de buurt komt. Houd zelf afstand van andere nesten. Ooievaar / Fokke Spoelstra - Fotogalerij

6. Laat nesten met rust

Laat vogelnesten altijd met rust. Kom er niet bij in de buurt, fotografeer ze niet, kijk er gewoon niet naar. Als u broedende vogels verstoort, bestaat de kans dat het hele legsel verloren gaat. De eieren of jongen worden al snel opgegeten door een roofdier als de ouders er niet zijn. Of de ouders worden zo bang dat ze niet meer terugkomen en dan verhongeren de jongen of komen de eieren nooit uit. Ziet u per ongeluk een nest, loop dan rustig weg.

7. Wees een goede gast

Als u vogels kijkt, wees dan een goede gast en laat uw vogelkijkplek achter zoals u hem vond. Gooi dus nooit afval in de natuur en vertrap geen planten of paddenstoelen. Sluit hekken achter u, blijf op paden als de terreinbeheerder dat vraagt (let op de borden) en betreed niet ongevraagd privéterreinen.

Turkse tortel / Pixabay 'Roekoekoe': drie klanken, duidelijk een Turkse tortel. Op excursie leert u van alles. Turkse tortel / Pixabay

8. Ga op excursie

‘Hoort u dat deze duif niet roekoe zegt, maar roekoekoe? Tel maar, drie klanken, dat is dus een Turkse tortel.’ Nergens leert u zoveel als van de ervaringen van andere vogelaars. Ga dus eens mee op een excursie van Vogelbescherming en laat u verrassen door de kennis en het enthousiasme van de excursieleiders. Dan weet u ook meteen zeker dat u vogels ziet.

Grote zilverreiger / Caroline Pleysier Hamer - Fotogalerij Deel uw kennis en bijzondere waarnemingen met voorbijgangers en plant het zaadje van de natuurliefde. Grote zilverreiger / Caroline Pleysier Hamer - Fotogalerij

9. Verspreid de liefde en het respect voor de natuur

Als u langs de weg staat met uw verrekijker, vragen voorbijgangers soms geïnteresseerd wat u in hemelsnaam doet. Neem dan rustig de tijd om uw meest interessante waarnemingen met hen te delen. Een buizerd die wordt aangevallen door kauwtjes of een zilverreiger in de wei: vaak gaat er een wereld voor ze open. Zo plant u een zaadje dat hopelijk uitgroeit tot liefde en respect voor de natuur. En de bereidheid haar te beschermen.