Merel / Pixabay Alle berichten

5 Tips om van elke tuin een mereltuin te maken

Geplaatst op 19 januari 2022

Help jij de merel in jpuw tuin een handje? Maak een mereltuin met deze 5 tips.

De merel zit in bijna elke tuin en op bijna elk balkon. 'Piet, piet, piet!' roept ie als je er rondloopt. Niet voor niets is hij één van de meest populaire vogels. Maak je een echte mereltuin voor 'jouw tuinmerel' met deze vijf tips?

Merel / Pixabay We zoeken uit waar de merels last van hebben en wat we eraan kunnen doen. Help je mee? Merel / Pixabay

Een mereltuin maken

Je kunt op 5 manieren je tuinmerel helpen, of in elk geval het leven gemakkelijker maken. Zo bied je (natuurlijk) voedsel, en veilige plekken om te rusten of te broeden. Maak je ook een echte mereltuin? Tip 2, 3 en 4 zijn ook prima uitvoerbaar op het balkon.

1. Grasveldje

Merels zijn gek op wormen en die vinden ze in jouw gazon. In een echte mereltuin mag een klein grasveldje daarom niet ontbreken. Al zaai je maar een paar vierkante meter graszaad in, dan zijn ze al blij en is het territorium naar hun gevoel compleet. Houd het 's zomers lekker nat met regen- of badwater, dan zijn de pieren makkelijker te pakken.

Merel  / Shutterstock (Klim)planten zet je op een balkon gewoon in potten, gras vinden ze wel in de buurt. Merel / Shutterstock

2. Klimplanten

Een klassieke nestelplek voor merels is een lekkere dichte klimop. De bladeren bieden bescherming tegen katten en andere rovers en de late bessen zijn welkom voedsel voor de ouders. Maar ook andere klimplanten zoals klimhortensia, wilde klimroos, hop of wilde kamperfoelie weet de merel te waarderen.

3. Appels

Merels en andere lijsterachtigen houden van fruit en zijn best bereid er ruzie om te maken. Leg een paar halve appels of peren voor ze op de grond in de tuin en strooi er wat rozijntjes bij. Vechten ze elkaar nou de tuin uit? Maak dan een paar van dit soort voerplekken met flink wat ruimte ertussen.

Merel / Mat Houben Fotogalerij Struiken met bessen zijn eigenlijk voor alle tuinvogels een must. Merel / Mat Houben Fotogalerij

4. Struiken met bessen

Struiken met bessen zoals de lijsterbes of vuurdoorn zijn niet alleen voor de merel, maar eigenlijk voor alle tuinvogels een must. Ze hebben alles: bloemen (met insecten) in het voorjaar, bessen in het najaar en het hele jaar door dichte (stekelige) plekken om te rusten of een nestje te bouwen.

5. Rommelhoekjes met bladeren

Ruim de tuin niet spik en span op, maar laat her en der in een paar rommelhoekjes wat bladeren en takken liggen. Of maak een composthoop. Kleine diertjes leven onder de bladeren en tussen de takken en dat maakt het voor de merel makkelijker om voedsel te vinden.

Merel / Elwin van der Kolk Merel / Elwin van der Kolk

Wonen er wel merels in de buurt?

Zie je nooit merels en ben je benieuwd of ze eigenlijk wel bij jou in de buurt wonen? Anders ben je maar in de weer met die mereltuin en is het misschien voor niets. Je komt erachter als je gaat naar www.mijnvogeltuin.nl en daar de postcode-vogelcheck doet. Je ontdekt dan ook welke vogels nog meer vlakbij je huis leven en wat je voor hén kunt doen.

Ook ’n vogelvriendelijke tuin?

De Tuinvogelconsulenten van Vogelbescherming adviseren tegen een klein bedrag (leden krijgen korting) hoe je tuin vogelvriendelijk kan worden ingericht. Zelfs op het kleinste lapje is er van alles mogelijk.

Vind een tuinvogelconsulent in de buurt