Tuinreservaat / Shutterstock & Hans Peeters Alle berichten

10.000 tellers voor de Jaarrond Tuintelling

Geplaatst op 12 september 2017

Het telproject Jaarrond Tuintelling heeft afgelopen weekend een belangrijke mijlpaal behaald: meer dan 10.000 tellers! Samen krijgen we een steeds beter beeld van wat er in onze directe omgeving leeft en groeit.

Achter de schermen keek de organisatie al een tijdje uit naar het passeren van de 10.000-tellers-grens. Afgelopen weekend was het dan zover. Mede door de media-aandacht voor de spinnentelling  hebben we de 10.000ste deelnemer mogen verwelkomen.

jaarrondtelling jaarrondtelling

Waardevolle berg aan gegevens

Al deze tellers verzamelen gedurende het jaar een enorme berg aan gegevens. Zo zijn er al meer dan 140.000 tellingen ingevoerd en meer dan 2800 verschillende soorten.

Tuinen beslaan een groot deel van Nederland. Maar van wat er allemaal in leeft aan verschillende soorten vogels, vlinders, zoogdieren, amfibieën en insecten weten veel minder. Met hulp van zoveel mogelijk mensen door het hele land proberen de betrokken organisaties, waaronder Vogelbescherming, dat goed in beeld te krijgen.

Er kan nog meer bij

Door gedurende het jaar bij te houden wat er in tuinen voorkomt aan dieren en planten, krijgen we meer zicht op hoe het met de natuur in de directe omgeving van mensen gaat.

Hoe meer tellers, hoe meer gegevens, hoe meer we weten over de natuur in onze eigen tuinen. Dus doe ook mee! En voor de mensen die al tellen: maak de gegevens nóg waardevoller door te blijven tellen.