Toon alle berichten

Door Jeanet van Zoelen
Medewerker Vogelbescherming Nederland

Wat u níet hoeft te doen voor een vogelvriendelijke tuin

Geplaatst op 2 juni 2017

Het klinkt als een heel gedoe; vogelvriendelijk tuinieren. Maar dat is het niet. Sterker: volg deze tips en u heeft juist minder tuinonderhoud!

Tips voor vogelvriendelijk tuinieren heeft u misschien al zien langskomen? Goed nieuws: er zijn ook tips om werk te besparen en veel dingen die juist níet hoeven. Dat klinkt prima.

Bespaar de moeite

• Zet geen planten in potten. Potplanten vragen veel werk en aandacht: water geven, mesten, verpotten. Zet planten gewoon in de volle grond, dan redden ze zichzelf. Haal desnoods een paar tegels uit het terras.
  • Begin geen moestuin. Het klinkt heerlijk en idyllisch (en is natuurlijk wel goed voor vogels), maar kost een dag per week. In het voorjaar en bij de oogst bent u er dagelijks mee bezig. Eerst wieden, slakken vangen, opbinden en water geven. Later groenten en fruit verwerken: schoonmaken, invriezen, wecken, jam maken, of uitdelen.
  • Ambieer geen strak gazon. Elke week maaien, mesten, kanten steken, geen denken aan. Laat gras uitgroeien tot een droomweide: veel wilde bloemen en maar twee keer per jaar maaien!
  • Kweek geen planten uit zaden. Natuurlijk is dat goedkoop, maar het is ook een gedoe en lukt vaak niet.

Tijdrovende planten

• Ga zeker geen eenjarigen poten, iedere keer weer opnieuw, al dan niet volgens een uitgekiend schema. Kies liever voor overblijvende planten.
  • Neem geen veeleisende of moeilijke planten. Dus geen rozen, die u zorgvuldig moet snoeien, controleren op ziekten en regelmatig voeden. Of tere planten die u bij de eerste vorst moet inpakken.
  • Neem ook geen welig groeiende planten zoals munt of gele dovenetel. Die kunnen verschrikkelijk woekeren en u moet ze vaak terugdringen.

Makkelijke planten

• Plant bodembedekkers. Ze vormen een mooie groene mat die onkruid onderdrukt. Denk aan zenegroen, wilde bosaardbei, longkruid.
  • Plant een grillige heg. Gebruik verschillende haagsoorten. Door het grillige karakter is één jaarlijkse snoeibeurt voldoende.
  • Plant stuiken die u weinig hoeft te snoeien, zoals conifeer, sleedoorn en vuurdoorn.
  • Leg een border met vaste planten aan. U heeft er weinig werk aan en wel de hele zomer prachtige bloemen vol vlinders en bijen.

Minder onderhoud

• Leg antiworteldoek onder paden van boomschors of kiezels. Zo’n geweven doek laat wel water door, maar geen licht of wortelgroei. Dus geen onkruid meer om te wieden.
  • Voeg compost toe aan de grond. Het onderdrukt veel onkruid en voedt de grond.
  • Hang nestkastjes op. Het bespaart u geen werk, maar is een kleine moeite voor groot vogelplezier!

Goed boek

Al het bovenstaande nog uitgebreider, maar ook tips voor milieuvriendelijk tuinieren, tuin-mythes ontkracht en veel soortinformatie in het boek Diervriendelijk tuinieren van Adrian Thomas, Kosmos Uitgevers, 2014.

Meer inspiratie voor vogelvriendelijk tuinieren

Hebt u hulp nodig

Maak dan een afspraak met een Tuinvogelconsulent van Vogelbescherming. Die geeft persoonlijk advies op maat over hoe u uw tuin of balkon inricht. Leden van Vogelbescherming krijgen korting.

Zoek een tuinvogelconsulent in uw buurt

Gratis magazine Vogels dichterbij

Maak van uw tuin een vogelparadijs. Dit magazine staat boordevol mooie foto’s over vogels kijken en met veel praktische tips over vogels voeren, nestkastjes en vogelvriendelijke tuinen.

Bestel Vogels dichterbij