Krentenboom / Jasper de Ruiter Alle berichten

Vogels zijn gek op vruchten in de tuin

Geplaatst op 13 september 2016

Vogels in de tuin zijn op zoek naar eten en fruit is een van de favorieten. Onze eigen fruitvoorkeuren zoals appels, aalbessen, druiven en natuurlijk kersen worden door veel vogels gezien als een cadeautje. Met meer exotisch fruit zoals kiwi duurt het even voordat ze doorhebben dat daar ook niks mis mee is. In het najaar komt de een voor een borrelhapje omdat  alle vruchten suikers bevatten dat gaat gisten, de ander voor een snelle schranspartij op doorreis.

Sierheesters met bessen zijn meestal struiken zijn die van oorsprong niet uit Europa komen. Daarvan vinden onze vogels de bessen niet echt lekker. Vogels snoepen er regelmatig van, maar wachten met massaal oogsten tot er weinig anders meer te eten is. In de tuin kun je dan nog lang van de mooie bessen genieten. Maar sierappeltjes bijvoorbeeld worden gekweekt voor de bloesem met daarna kleine appeltjes  waar vogels ook van snoepen.

Europese vogels lokkend en zeker ook decoratief zijn hulst, vlier, lijsterbes, duinroos. Maar ook de noten van de hazelaar wil ik niet overslaan. De bittere bessen van de Gelderse roos blijven minstens tot januari hangen voor koperwieken en pestvogels – als die Nederland aandoen.

Nieuw plantseizoen begint in oktober

Tuincentra zouden net als een soort buurtsuper het liefst het hele jaar door een compleet en gevarieerd plantsortiment willen aanbieden. Maar veel planten worden nog steeds opgekweekt gedurende de zomer en komen vanaf oktober ruim beschikbaar in de winkel, zo ongeveer tot april. Dat is dus een goed moment om toe te slaan.

Met name vogelvriendelijke bomen en struiken worden in de volle grond gekweekt en zijn verplantbaar in het koudere deel van de herfst, het bladloze seizoen van veel loofgewassen. Een ábsolute topper in een vogelvriendelijke tuin is de winterkale krent.

Bessen van krentenboom / Wikmedia Commons Bessen van de krentenboom / Wikipedia Commons Bessen van krentenboom / Wikmedia Commons

Plant een krentenstruik

De krentenstruik Amelanchier groeit uit tot een meerstammig boompje en is ook geschikt voor een kleine tuin, alle soorten en variëteiten zijn geschikt.

Het is een plant met drie keer feest; één wolk witte bloesem in maart, blauwzwarte bessen vanaf april, eindigend met sensationele oranje geelrode herfstverkleuring vanaf oktober.

De bessen rijpen niet allemaal tegelijk waardoor deze vogelattractie relatief langdurig en massaal wordt bezocht door alle lijsterachtigen, houtduiven, spreeuwen maar ook door de zwartkop. In een meer bosachtige setting mag u ook appelvink, goudvink en bonte specht als bezoekers verwachten.

Tuinarchitect Tom Brekelmans is een gepassioneerd vogelaar met meer dan 30 jaar ervaring met tuininrichting en andere buitenruimten. Zijn ontwerpen als tuinarchitect zijn meervoudig bekroond, onder meer met de Welstand Architectuurprijs. Jarenland schreef hij tuincolumns voor veel regionale dagbladen. Voor Vogelbescherming is hij vrijwillig Stadsvogeladviseur. Meer informatie via www.burobrekelmans.nl