Actueel

Natuurvriendelijk geproduceerd voedsel

07.10.15 Ruim 70 procent van de Nederlanders vindt dat het niet goed gaat met de natuur van ons boerenland, dat laat nieuw onderzoek van Motivaction zien in opdracht van de Vogelbescherming. Zij maken zich zor..

Weidevogels verder achteruit

05.08.15 Vandaag hebben het CBS en SOVON cijfers bekend gemaakt over de achteruitgang van verschillende soorten weidevogels sinds 1990. De meest karakteristieke weidevogels zoals grutto en scholekster zijn met..

Kruitdampen over Malta

14.04.15 Hoe het onbestaanbare toch mogelijk blijkt: opnieuw opent Malta de jacht op kwartel en zomertortel. Beide soorten gaan zwaar achteruit en Europa kijkt slechts toe.

Uitbreiding vliegveld onverantwoord

26.03.15 Vogelbescherming Nederland en de Vogel- en Natuurwacht Zuid-Flevoland roepen de Kamer op om een beslissing voor uitbreiding van Lelystad Airport op dit moment te voorkomen. Staatssecretaris Mansveld s..

Recreatie Reeuwijkse Plassen

18.03.15 Op de Reeuwijkse Plassen kun je genieten van prachtige natuur. Maar diezelfde natuur staat onder druk. Vooral door recreatie. Het Natuur Netwerk Reeuwijkse Plassen spoort bewoners en politici aan om t..

Timmermans, bescherm natuur

12.03.15 Juist nu de natuur dankzij Europese bescherming in veel landen weer wat opkrabbelt, is het belangrijk ons natuurlijke erfgoed te beschermen. De Europese natuur staat onder zware druk, vandaar een hart..

Uitbreiding vliegveld Leystad

06.03.15 Kees de Pater van Vogelbescherming Nederland en Marius Bouscholte van de Vogel- en Natuurwacht Zuid Flevoland roepen Staatsecretaris Mansveld op lessen te trekken uit het rapport van de Onderzoeksraad..

Opinie

Gaswinning op Terschelling uit den boze

23.02.15 De plannen voor het winnen van gas op en rond Terschelling zijn voor Vogelbescherming onaanvaardbaar. De unieke ligging, de natuurlijke rijkdom en het cultuurhistorische karakter van het eiland mogen ..

Gezocht: duurzame Mansholt

09.12.14 Op 9 december debatteerde de Kamer over voedselbeleid. Laat dit debat een keerpunt zijn! Doorgaan op de huidige weg betekent het einde van de biodiversiteit op het platteland. Wat we nodig hebben is e..

Malta vakantie-bestemming?

27.11.14 Het is dat het zo’n slechte grap is, maar anders hadden we er hartelijk om moeten lachen. Deze week was in het nieuws dat Malta eindigt op de tweede plaats van meest duurzame vakantiebestemmingen. Ma..

Zienswijze Oost- vaardersplassen

11.11.14 Voor de Oostvaardersplassen is in het kader van Natura 2000 een ontwerp beheerplan opgesteld. Vogelbescherming heeft een kritische zienswijze op dit plan ingediend. Moerasvogels moeten voorop staan!

Helikoptertel- lingen verstoren vogels