Strandplevier / Shutterstock

Vogelwacht voor strandbroeders

Wil je je inzetten om de broedplekken van vogels op stranden te beschermen? Vind je het leuk om over vogels te vertellen? Word dan Vogelwacht in Zeeland, Zuid-Holland of Noord-Holland.

Rustige stranden zijn er nauwelijks nog in Nederland. Soorten zoals strandplevier en dwergstern hebben te lijden onder verstoring door recreatie. Nestjes mislukken of de vogels komen helemaal niet meer tot broeden. Op steeds meer plekken worden daarom delen van het strand afgezet met palen en touw. Toezicht en goede voorlichting zijn essentieel om zulke strandafzettingen te doen slagen.

Functieomschrijving

We zoeken mensen die het leuk vinden om voorlichting te geven, nesten te beschermen en waarnemingen te doen aan de broedvogels. Deze functies zijn uiteraard te combineren, maar ook los van elkaar uit te voeren. De werkzaamheden starten in april en lopen door tot eind juli, soms augustus. De tijdsbesteding is variabel; je overlegt over de planning met andere vrijwilligers en de terreinbeheerder.

Voorlichters:

• Samen met andere vrijwilligers zorg je ervoor dat strandbezoekers het afgezette broedgebied niet betreden en hun hond aan de lijn houden.
  • Je geeft op een leuke, aansprekende manier voorlichting zodat het draagvlak voor strandafzettingen vergroot wordt.

Waarnemers/beschermers:

• Je helpt bij het plaatsen van kleine afzettingen rondom nieuw gevonden nesten
  • Je doet waarnemingen aan de broedvogels en legt deze op een gestructureerde manier vast, zodat we meer te weten komen over broedsucces en overleving.
  • Met behulp van een app registreer je objectief de mate van verstoring rondom de broedplekken.
  • Op sommige locaties kun je helpen met het verwerken van beelden van wildcamera’s voor predatieonderzoek.

Profiel

• Je heeft goede mondelinge communicatieve vaardigheden.
  • Je vindt het leuk om mensen enthousiast te maken over vogels.
  • Je bent bij voorkeur beschikbaar op momenten dat het druk is op het strand, zoals weekenden en vakanties.
  • Je kunt overweg met een smartphone of computer om waarnemingen vast te leggen.
  • Goede vogelkennis is niet noodzakelijk, er wordt gezorgd voor training en begeleiding.

We zijn op zoek naar vogelwachten voor de volgende gebieden:

• Camperduin (Noord-Holland)
  • Goeree (Zuid-Holland)
  • Het Verklikkerstrand bij Burgh-Haamstede (Schouwen-Duiveland)
  • Oranjezon (Walcheren)

Het werk is ook heel geschikt voor mensen die gedurende de zomermaanden in één van deze regio’s verblijven.

Wat biedt Vogelbescherming?

Als Vogelwacht word je geen vrijwilliger van Vogelbescherming, maar ga je deel uitmaken van een Vogelwerkgroep in jouw regio. Wel zorgt Vogelbescherming voor de condities die het werk leuk en mogelijk maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan inhoudelijke begeleiding en training, materialen zoals folders, telescopen of een vogelwachtershuisje en een goede afstemming met terreinbeheerders. Daarnaast organiseren we eenmaal per jaar een themadag voor alle Vogelwachters.

Interesse?

Neem contact op met Marije Kuiper. Graag je telefoonnummer vermelden.

Marijke Kuiper